چشم ویلاسازان به باغ های لاهیجان

به گزارش جعبه مهر، فرشته رضایی - رشت- خبرنگار: دست اندازی به منابع طبیعی و جنگلی گیلان تمامی ندارد. در مناطق ییلاقی و جنگلی و ارتفاعات ویلاهایی ساخته می شوند که بی نام و نشان هستند.

چشم ویلاسازان به باغ های لاهیجان

گفته می گردد تعدادی از آنها مربوط به بعضی از مسئولان دولتی یا افراد مشهوری هستند که برای تابستان گذرانی چندروزه حجم وسیعی از باغ ها و اراضی برنج و چای را از بین می برند و ویلایی طبق نمادهای غیربومی در دل جنگل ها می سازند. پیش از این احمد سیاوش پور، رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به این که اولین خسارت به اراضی ملی را دستگاه های متولی وارد می نمایند، گفته بود: اگر دستگاه های متولی به مقوله پیشگیری توجه نمایند، شاهد این میزان خسارت به انفال و اراضی ملی و کشاورزی نخواهیم بود. طبق آمارهای دادگستری گیلان، سال گذشته 150 هکتار از اراضی زراعی و باغی تغییر کاربری داده شد. با ادامه این روند در سال های آینده چیزی از این اراضی در گیلان باقی نخواهد ماند.

  • ورود آقازاده ها و سلبریتی ها به ویلاسازی

در کنار غفلت بسیاری از متولیان امر، همکاری پنهان بعضی فعالان در روستاها (مثل دهیاران) و صدور مجوز مثل امتیاز آب و برق برای ویلای در حال ساخت، جولان غیربومی ها هم در گیلان بیشتر از قبل شده است. در هفته اخیر دادستان لاهیجان از ویلای یک نماینده مجلس در لاهیجان اطلاع داد و خواهان برخورد با این ویلاسازی ها شد.

رضا رحمانی با تاسف از این که آقازاده ها و سلبریتی ها وارد استان شده و اراضی گیلان را به بهانه های مختلف خریداری می نمایند، خطاب به مدیران استان اعلام کرد: ایراد کار از ماست، مالک ویلایی چند میلیارد تومانی که با تغییر کاربری غیرمجاز، پروانه برایش صادر شده و مجوز آب و برق گرفته است، برای خود حق ایجاد می نماید. اگر این اراضی از طرف ادارات مربوطه پروانه نگیرند، ویلاسازان چنین حقی برای خود قائل نمی شوند. دادستان لاهیجان با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس در مورد حمایت نکردن از اراضی کشاورزی و ویلاسازی در آنها، چنین اقدامی را شبیه آتش کشیدن باغ ها دانست. اشاره دادستان لاهیجان به محسن کوهکن نماینده لنجان در مجلس بود که در روستای لیالمان ویلا ساخته است.

  • شکایت از دادستان

در پی این اظهارات محسن کوهکن از دادستان لاهیجان شکایت کرد. وی در این زمینه شرح داد: حدود 13 سال قبل زمینی داخل روستا و در قالب طرح هادی روستایی خریدم. داخل این زمین یک ساختمان قدیمی 60 ساله و یک ساختمان مخروبه بود که همان را اصلاح کردم. نماینده لنجان در مجلس توضیح داد: زمانی که این ملک را خریداری کردم، ساخت وساز در آن اجرا شده بود و این ساخت وساز با مجوزهای قانونی بود. ضمن این که بعد از مدتی آن را فروختم و امروز مالکش نیستم. عضو فراکسیون ولایی مجلس با انتقاد از اظهارات دادستان لاهیجان اعلام کرد: زمانی که این اظهارات را شنیدم، بلافاصله از ایشان شکایت کردم؛ چراکه اظهارات ایشان ضمن توهین، مصداق نشر اکاذیب است و می گوید باغ های چای را آتش زده ام.

  • طرح هادی به معنای اجازه داشتن برای تغییر کاربری نیست

بعضی معتقدند تغییر کاربری نتیجه اجرای طرح هادی در روستاهاست. در این زمینه مهندس محمد اکبرزاده مدیر کل بنیاد مسکن گیلان به خبرنگاران گفت: در روستاهایی که طرح هادی اجرا می گردد متاسفانه شاهد تغییر کاربری غیرمجاز هستیم که باید با اهرم قانون و تصمیم گیری های قانونی جلوی این اقدام گرفته گردد. اجرای طرح هادی به معنای اجازه داشتن برای تغییر کاربری نیست، در واقع یکی از مهم ترین اهداف اجرای طرح هادی در روستاها حفظ اراضی حاصلخیز کشاورزی و یکپارچه سازی آنهاست. وی با بیان این که 600 روستا در گیلان از طرح هادی برخوردار شده اند، ادامه داد: تیمی قوی برای جلوگیری از تغییر کاربری ها در گیلان فعالیت دارد و انسجام در حفظ و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی یکی از وظایف مهم بنیاد مسکن گیلان محسوب می گردد.

  • پیگیری پرونده های تغییر کاربری غیرمجاز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم گفت: اکنون 244پرونده در مورد تغییر کاربری های غیرمجاز در گیلان موجود بوده و 139پرونده در حال پیگیری است. علی درجانی اضافه نمود: با برنامه ریزی های اجرا شده از تغییر کاربری 164هکتار از اراضی کشاورزی گیلان در سال گذشته پیشگیری شد. بازنگری در قوانین و اجرای طرح های پیشگیرانه یک فعال محیط زیست با اشاره به گفته های اخیر دادستان لاهیجان اعلام کرد: ساخت ویلا از سوی افراد متمول و دارای موقعیت در گیلان موضوع جدیدی نیست. بارها دیده ایم در مناطق بکر یا در نوک قله کوه یک ویلای بزرگ و آنچنانی ساخته شده است و مالک فقط برای 2 روز به آنجا می آید. در ارتفاعات دیلمان، ماسال و... این معضل فراوان وجود دارد و علی رغم جلسات و تذکرات باز هم شاهد چنین مواردی هستیم.

ماهان مه رو ادامه داد: بخشی از این تغییر کاربری ها به دلیل قرار دریافت اراضی در طرح هادی است و این طرح بازنگری اساسی احتیاج دارد. مورد بعد اجرا نشدن طرح کاداستر است که منابع طبیعی حریم خودش را تعیین ننموده و هر کسی به عنوان مثال با سند قدیمی می تواند به تغییر کاربری اقدام کند. باید این قانون را که اگر زمین کشاورزی خود را متروکه کنیم می توانیم تغییر کاربری دهیم را لغو کنیم تا به اراضی کشاورزی اجازه تغییر کاربری داده نگردد. وی توضیح داد: از دیلمان تا اشکورات شاهد ویلاسازی های متعددی هستیم. باید در طرح هادی دقت بیشتری به خرج دهند و مسئولان با جلسه با دهیاران و بخشداران مانع رشد این تغییر کاربری ها شوند.

  • باید نظارت و اعمال قانون جدی تر باشد

یک حقوقدان خواهان نظارت جدی دستگاه های اجرایی در مورد حفظ اراضی کشاورزی و باغ ها شد. صادق پنجه ای وکیل پایه یک دادگستری اعلام کرد: ویلایی که امتیاز آب و برق و گاز دارد، اگر به صورت غیرمجاز ساخته شده باشد، قانونگذار می تواند اقدام به تخریب آن کند. مهم ترین نکته این است که وقتی جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن و امور اراضی به عنوان نهادهای اصلی مجوز ساخت می دهند، بقیه هم راحت امتیاز آب و برق می دهند. در واقع در این زمینه قانون وجود دارد ولی ایراد به نبود نظارت است. سازمان بازرسی و قوه قضاییه و دیگر نهادها موظفند به این مسائل رسیدگی نمایند.

وی ادامه داد: این در حالی است که شوراهای روستایی و دهیاران وظیفه دارند تخلفات را گزارش نمایند. البته در بسیاری از موارد چون افراد خاص مالک این ویلاها هستند مثل مورد پیش آمده در لاهیجان، شوراها نمی توانند گزارش نمایند. هر چند فرمانداری ها هم مقصرند و باید جدی تر به این موضوع ورود نمایند. موردی هم که دادستان لاهیجان اشاره نمود دفاع از حقوق بیت المال و درست است.

این وکیل پایه یک اعلام کرد: به عنوان نمونه اگر در شهر ساختمانی تخلف دارد و گزارش گردد، پلیس سریعا ورود می نماید و اقدام به تخریب یا برطرف خلافی می نماید. به نظرم ضروری است دادستان در چند مورد به طور قانونی با هرکس که قصور نموده برخورد جدی کند تا کسی نتواند به راحتی مجوز بدهد. پنجه ای اضافه نمود: در مکان های مختلفی مثل کوه و دریا و سواحل مجوز تغییر کاربری داده می گردد. در اغلب موارد افراد با استمداد از افراد صاحب سِمت می توانند به اهداف خود دست یابند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2104

به "چشم ویلاسازان به باغ های لاهیجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشم ویلاسازان به باغ های لاهیجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید