مهارت فراوری سفال روستای برجک خمین ثبت ملی شد

به گزارش جعبه مهر، مهارت فراوری سفال برجک شهرستان خمین به عنوان نمونه ای از هنر ارزشمند سفالگری بدون چرخ به ثبت ملی رسید.

مهارت فراوری سفال روستای برجک خمین ثبت ملی شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، قاسم کاظمی سرپرست معاونت صنایع دستی این اداره کل، امروز دوشنبه 1 بهمن 97 گفت: این سفال که به دوگوله برجکی معروف است در روستایی با این نام از توابع شهرستان خمین فراوری می گردد. این سفالینه تماماً توسط بانوان فراوری می گردد و حتی مراحل فراوریی مانند تهیه گل و فراهم کردن مقدمات کار. برای تهیه این محصول از چرخ سفالگری استفاده نمی گردد و تمام مراحل با دست انجام می پذیرد. مواد اولیه مورد احتیاج تماما بومی بوده و همچنین در ساخت سفالینه از ابزار بسیار ساده دستی استفاده می گردد. در این سفالینه ها لعاب به کار نمی رود و تزیینات بسیار ساده به صورت خطوط مورب بر سطح ظروف ایجاد می گردد.

کاظمی اضافه نمود: این سفالینه بیشتر به صورت دوگوله و ظروفی جهت نگهداری لبنیات(کشک،دوغ،روغن و ...)، ترشیجات و همچنین برای مراحل پخت نان ساخته می شوند.

او در ادامه گفت: دوگوله یا دوگله یا دوذوقه یکی از غذاهای سنتی و بومی استان است که در سراسر کشور به آب گوشت یا دیزی معروف است.

کاظمی اضافه نمود: این هنر منسوخ شده که با پیگیری های اداره کل در امسال و با همت بانوی 75 ساله برجکی به نام عذرا حمزه لو احیا شد، پس از تکمیل پرونده و مستندنگاری در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید تا در حقیقت از خطر فراموشی در امان بماند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 991

به "مهارت فراوری سفال روستای برجک خمین ثبت ملی شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "مهارت فراوری سفال روستای برجک خمین ثبت ملی شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت فراوری سفال روستای برجک خمین ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید