خبرنگاران نخست وزیر عراق با ولیعهد سعودی گفت وگو کرد

به گزارش جعبه مهر، بغداد - خبرنگاران- نخست وزیر عراق سه شنبه شب با ولیعهد سعودی درباره مسائل دوجانبه و همکاری در زمینه های مختلف بین دو کشور گفت و گو کرد.

خبرنگاران نخست وزیر عراق با ولیعهد سعودی گفت وگو کرد

به گزارش خبرنگاران ، رسانه های عراقی به نقل از واس خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کردند ، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این گفت وگو که به وسیله وبینار با حضور شماری از وزیران و مسئولان دو کشور برگزار گردید، جزئیات چهارمین نشست کمیته مشترک هماهنگی عراق و عربستان و کارگروه های برآمده از دل آن در زمینه های انرژی، صنایع تبدیلی، سیاسی و امنیتی و نظامی، فرهنگی و رسانه ای، اقتصادی و تجاری و سرمایه گذاری، آموزشی و جوانان، حمل و نقل و گذرگاههای مرزی و بنادر و نیز کارگروه اقتصادی و بانکی را آنالیز و نتایج حاصله از آنها را در دستور کار قرار دادند.

رسانه های عراقی گزارش دادند، الکاظمی و بن سلمان همچنین توافقنامه ها و یادداشتهای نشست های سه دوره گذشته کمیته هماهنگی مشترک برای تقویت روابط برادرانه بین دو کشور برادر عراق و عربستان را آنالیز کردند.

برپایه این گزارش، دو طرف سپس بیانیه مشترکی را صادر کردند که از مهمترین مفاد آن تاکید بر اهمیت توسعه افق های همکاری دوجانبه و تقویت آنها در زمینه های مختلف بویژه سیاسی، امنیتی، تجاری، سرمایه گذاری و گردشگری و همچنین تاکید بر اهمیت همکاری در زمینه انرژی و تبادل تجربیات و هماهنگی موضعگیری های نفتی در چارچوب سازمان اوپک و اوپک پلاس و نیز دعوت مجدد عراق از شرکت های سعودی برای سرمایه گذاری در عراق است.

تداوم همکاری مشترک در مقابله با خطر افراط گرایی و تروریسم به عنوان تهدید کننده موجودیت کشورهای منطقه و دنیا و توافق بر ادامه حمایت از کوشش های عراق با همکاری با ائتلاف بین المللی برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی و تاکید بر اهمیت هماهنگی برای تامین امنیت مرزهای دو کشور از دیگر مفاد بیانیه سرانجامی به شمار می رود.

این بیانیه همچنین بر افزایش همکاری و گفتگو درباره مسائل مورد علاقه دو کشور در سطح منطقه ای و بین المللی در راستای تقویت و حمایت از امنیت و ثبات منطقه و دنیا و لزوم دور کردن منطقه از تنش ها و کوشش برای برقراری امنیت پایدار تاکید می نماید.

توافق درباره راههای لازم برای بهره برداری از وعده ها و تسهیلات عربستان به عراق در چارچوب برآیند اجلاس کویت درخصوص بازسازی عراق و توافق برای گشودن گذرگاه جدید عرعر در مرز عراق و عربستان، افتتاح مقر وابسته تجاری عربستان در آینده نزدیک در بغداد و توافق دوطرف برای یک برنامه کاری مشترک و کوشش برای اجرای مفاد توافقنامه منطقه تجارت آزاد عربی و تشکیل شورای کار مشترک بین دو کشور دیگر مفاد این بیانیه را تشکیل می دهد.

براساس این بیانیه، الکاظمی و بن سلمان در سرانجام گفت وگوی خود در قالب این وبینار بر اهمیت تقویت روابط عراق و عربستان در همه زمینه ها و گام برداشتن متناسب با انتظارات و دیدگاههای رهبران دو کشور در راستای منافع مشترک و تقویت امنیت و ثبات منطقه و پیشبرد چرخه توسعه تاکید کردند.

گفت وگوی الکاظمی و بن سلمان و صدور این بیانیه مشترک درحالی است که از بیش از دو هفته پیش محافل داخلی عراق شاهد انتقادهای گسترده به نوع رویکرد اقتصادی دولت الکاظمی است.

این محافل سیاسی، امنیتی و اقتصادی خواستار نگاه به شرق و اجرای قرارداد تجاری با چین به جای نگاه به کشورهای عربی هستند، زیرا به اعتقاد آنها، کشورهای عربستان، مصر و اردن که دولت عراق به دنبال همکاری اقتصادی با آنها است، از توان فناوری و اقتصادی و سرمایه ای در سطح چین برخوردار نیستند.

آنها همچنین در مورد پیامدهای امنیتی، سیاسی و دینی حضور عربستان با توجه به سابقه بد این کشور در برخورد با عراق هشدار می دهند و این حضور را تهدیدی برای امنیت ملی این کشور می دانند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8157

به "خبرنگاران نخست وزیر عراق با ولیعهد سعودی گفت وگو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نخست وزیر عراق با ولیعهد سعودی گفت وگو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید