باید حفظ و توجه به منابع طبیعی در اولویت باغستان سنتی قزوین قرار گیرد

به گزارش جعبه مهر، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر گشته، باید حفظ و توجه به منابع طبیعی در اولویت باغستان سنتی قزوین قرار گیرد.

باید حفظ و توجه به منابع طبیعی در اولویت باغستان سنتی قزوین قرار گیرد

پرفسور سلیم ذکری، نماینده فائو در نشست باغستان سنتی قزوین، میراث زنده نیاکان در لیست میراث کشاورزی جهانی که در سالن باغستان سازمان جهاد کشاورزی برگزار گردید، اظهار کرد: زندگی در قزوین یعنی زندگی در نظام باغات سنتی، باغات سنتی قزوین میوه آب است و باید در جهت نگهداری از میوه آب کوشش کنید تا این میراث ارزشمند حفظ گردد.

وی اضافه کرد: آنچه منابع طبیعی را زیباتر می نماید، کاشت درختانی است که به وسیله کشاورزان و باغداران انجام شده و این افراد باید قدر کار خود را بدانند که با نگهداری باغات سنتی موجب می شوند آب به لایه های زیرین نفوذ پیدا کند.

نماینده فائو اعلام کرد: باید حفظ و توجه به منابع طبیعی به ویژه آب و زمین در اولویت باغستان سنتی قرار گیرد. بعلاوه باغداران و جامعه محلی باید مورد حمایت ویژه قرار گیرند، چرا که این افراد نقش مهمی در حفظ و نگهداری باغات سنتی دارند.

وی توضیح داد: مردم قدر آنچه در نزدیک خودشان است را نمی دانند و دنبال آرزوهای دور از دسترس هستند. با این حال مردم قزوین باید قدر باغستان سنتی بسیار ارزشمندشان را بدانند.

ذکری بیان نمود: همواره تغییرات خوب از بالا به پایین اتفاق نمی افتد، بلکه بسیاری از تغییرات از پایین به بالا صورت می گیرد که یکی از مهمترین آن همین ثبت باغستان سنتی قزوین در جیاس است.

وی ادامه داد: وقتی پرونده طرح باغستان سنتی در جیاس در فائو مطرح شد تمام اجزای این نظام سنتی در کنار یکدیگر مورد آنالیز نهاده شد و همه متولیان آن همچون یک قطعه از پازل برای حفظ باغستان سنتی مورد تأکید نهاده شدند.

نماینده فائو مطرح کرد: باغستان سنتی اگرچه یک میراث سنتی است اما دلیلی ندارد که از تکنولوژی به دور باشد بلکه میتوان با ابتکارات و فناوری شرایط بهتری را برای کشاورزان فراهم کرد. بنابراین باید کوشش کرد تا نظام سنتی باغستان حفظ گردد و مبنای برنامه ها بر این باشد و با همکاری مشترک این اتفاق رقم بخورد.

ذکری در خاتمه توضیح داد: فقط 20 ثانیه چشمان خود را ببندید و قزوین را بدون باغستان سنتی تصور کنید، در شرایطی که به سرعت با تغییرات آب و هوایی و جمعیتی روبرو هستیم، حفظ باغات سنتی قزوین یک اقدام بسیار ارزشمند و لازم است.

منبع: همگردی
انتشار: 27 شهریور 1402 بروزرسانی: 27 شهریور 1402 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 11385

به "باید حفظ و توجه به منابع طبیعی در اولویت باغستان سنتی قزوین قرار گیرد" امتیاز دهید

1 کاربر به "باید حفظ و توجه به منابع طبیعی در اولویت باغستان سنتی قزوین قرار گیرد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید حفظ و توجه به منابع طبیعی در اولویت باغستان سنتی قزوین قرار گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید