گزارش خبرنگاران، شبه نظامیان کُرد سوریه تسلیم دولت بشار اسد شدند

به گزارش جعبه مهر، شبه نظامیان کُرد سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) تعهد داده اند که زیر نظر بشار اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه و پرچم سوریه قرار بگیرند و در مقابل تهدیدات ارتش ترکیه و هم پیمانانش علیه تمامیت ارضی سوریه در کنار ارتش باشند.

گزارش خبرنگاران، شبه نظامیان کُرد سوریه تسلیم دولت بشار اسد شدند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نمایندگان دولت سوریه به ابتکار روسیه در 13 اکتبر 2019 با مسئولان شبه نظامیان کُرد سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) دیدار داشته اند.

خبر این دیدار یک روز بعد در شبکه تلویزیونی المیادین با حضور بسام ابوعبدالله مشاور وزارت ارتباطات دولت سوریه فاش شد. آنچه از این دیدار تعیین شده است این است که توافق نامه به صورت دوطرفه امضا نشده است، چراکه در این مذاکرات هیچ مسئولی از دولت سوریه که حق امضا داشته باشد وجود نداشت و توافق نامه به صورت یکجانبه توسط فرهاد عبدی شاهین با کد سازمانی مظلوم عبدی، مظلوم کوبانی، شاهین جیلو فرمانده شبه نظامیان کُرد سوریه نیروهای دموکراتیک سوریه و سیپان حمو فرمانده یگان های مدافع خلق (ی.پ.گ) امضا شده است.

پیش از آنکه که وارد محتوای این توافق نامه شویم گفتنی است که مظلوم عبدی فرمانده قسد پسر معنوی عبدالله اوجالان رهبر زندانی گروه تروریستی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است. وی از زمان کودکی همراه اوجالان در سوریه بود و عکس های دو نفره آنها به هنگام آبتنی در سواحل لاذقیه موجود است.

مظلوم عبدی به شدت مورد اعتماد آمریکا است و تمام فعالیت های قسد را با مسئولان آمریکایی هماهنگ می نماید. به طوری که جزئیات مذاکره با نمایندگان دولت بشار اسد را اولین بار با مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا در میان گذاشت.

بر این اساس دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز گذشته (15 اکتبر) با مظلوم عبدی تماس تلفنی برقرار نموده و در جریان آخرین تحولات سوریه از زبان وی قرار گرفته است.

به عبارت دیگر گزارش مذاکره و توافق قسد با نمایندگان بشار را دریافت نموده است. سپس ترامپ با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت وگوی تلفنی انجام داد و ادعا کرد که از اردوغان تعهد گرفته است که نیروهای مسلح ترکیه به کوبانی (عین العرب) حمله نکنند.

پس از این تحولات، سخنان اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی پیش از سفر به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برای شرکت در هفتمین نشست شورای کشورهای ترک زبان، قابل تأمل بود، چراکه وی برخلاف ادبیات همیشگی خود برای اولین بار از اسم کوبانی به جای عین العرب استفاده کرد و گفت: حرف و حدیث های زیادی وجود دارد اما با توجه به رویکرد مثبت روسیه، مسئله ای در کوبانی به وجود نخواهد آمد. در خصوص منبج تصمیمی که اتخاذ نموده ایم را اجرا می کنیم.

در حالی که رسانه های ترکیه از ابتدای عملیات چشمه صلح از آمادگی نیروهای مسلح ترکیه برای حمله به کوبانی (عین العرب) خبر داده بودند اما تاکنون هیچ گونه عملیات نظامی در این منطقه انجام نگرفته است.

رسانه های ترکیه در خصوص منبج، از پیشروی گروه ارتش آزاد سوریه (شاخه نظامی و تروریستی اخوان المسلمین سوریه) در این منطقه خبر می دادند اما منبج از دیروز به دست ارتش دولت سوریه افتاده است و نظامیان بشار اسد کنترل این شهر را به دست گرفته اند.

با این شرایط هرگونه ورود ارتش آزاد سوریه به این شهر با برخورد نظامیان بشار اسد روبرو خواهد شد. البته می توان ادعا کرد نیروهای مسلح ترکیه اجازه هیچ گونه اقدام تحریک آمیز به ارتش آزاد را نخواهند داد، چراکه در شرایط کنونی از تنش و درگیری مستقیم با ارتش دولت سوریه اجتناب می نماید.

نباید فراموش کرد که گروه تروریستی موسوم به ارتش آزاد سوریه به خاطر اقدامات غیرانسانی در عفرین، مسائل زیادی در سطح بین المللی برای ترکیه ایجاد نموده بود و در آخرین مورد در تاریخ 9 اکتبر در شهر تل ابیض، هروین خَلَف سیاستمدار زن کُرد و راننده شخصی وی و همراهانش را به صورت وحشیانه اعدام کرد.

تصاویر این کشتار باعث نقدها زیادی در سطح بین المللی و حتی داخلی ترکیه علیه دولت اردوغان شد. حتی مصطفی ینر اوغلو نماینده مجلس ترکیه از حزب حاکم عدالت و توسعه از خبر عملیات موفقیت آمیز روزنامه ینی شفق نزدیک به دولت ترکیه انتقاد و بیان کرد: کشتار غیرنظامیان تسلیم شده وحشتناک است. عنوان کردن این کشتار به عنوان عملیات موفقیت آمیز یک جنایت است. از طرف دیگر اطلاق این وحشیگری به ارتش ترکیه یک ذلت است. گروهی که این جنایت را انجام داده است ربطی به ارتش ترکیه ندارد و یک گروه از وحشیان هستند. به شدت این اقدام را محکوم می کنم.

اکنون برگردیم به محتوای توافق شبه نظامیان کُرد سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) با دولت سوریه. گروه قسد قبول نموده که ارتش عربی دولت بشار اسد در تمام مناطق از شرق عین دیوار تا غرب جرابلس مستقر شوند. همچنین هیچ پرچم و سمبلی به جز پرچم و سمبل دولت سوریه و هیچ نیروی نظامی به جز نیروی عربی دولت عربی سوریه در هیچ یک از سازمان ها، ادارات و پایگاه های نظامی وجود نخواهد داشت.

بر اساس این توافق نامه، نیروهای دولت سوریه از سه جهت پیشروی خواهد نمود:

اولین گذرگاه پیشروی از جنوب الرقه تا عین العیسی و تل ابیض و مرز سوریه-ترکیه خواهد بود. دومین گذرگاه پیشروی از منبج تا عین العرب (کوبانی) و تمام مناطق مرزی سوریه- ترکیه تا تل ابیض خواهد بود. سومین پیشروی از حسکه تا قامیشلی و المالکیه خواهد بود که تمام مناطق مرزی سوریه-ترکیه -عراق را در بر خواهد گرفت. قرار است تمامی این مناطق تحت کنترل کامل دولت و ارتش بشار اسد قرار بگیرند.

همچنین تمامی مناطق، سدها، پایگاه های نظامی و فرودگاه های واقع در نزدیکی رود فرات در اختیار و کنترل کامل دولت بشار اسد قرار خواهد گرفت.

در آخرین بند توافق نامه، شبه نظامیان کُرد سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) تعهد داده اند که در هیچ ائتلاف و عملیاتی علیه دولت جمهوری عربی سوریه حضور نخواهند داشت و زیر نظر بشار اسد به عنوان رئیس جمهور سوریه و پرچم سوریه قرار خواهند داشت و در مقابل تهدیدات ارتش ترکیه و هم پیمانانش علیه تمامیت ارضی سوریه در کنار ارتش دولت سوریه قرار خواهند گرفت.

نویسنده: حمید قدسی آذر

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3559

به "گزارش خبرنگاران، شبه نظامیان کُرد سوریه تسلیم دولت بشار اسد شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران، شبه نظامیان کُرد سوریه تسلیم دولت بشار اسد شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید