وقوع رویدادهای حدی همچون سیل اخیر قابل انتظار است، تغییر اقلیم را جدی بگیریم

به گزارش جعبه مهر، مدیرکل دفتر آنالیز مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با تاکید بر اینکه مخاطرات فقط در کشور ما به وقوع نمی پیوندد و باید برای آن ها خود را آماده کنیم، گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی، پیش آمدن رویدادهای حدی همچون سیل اخیر قابل انتظار است.

وقوع رویدادهای حدی همچون سیل اخیر قابل انتظار است، تغییر اقلیم را جدی بگیریم

رضا شهبازی در گفت و گو با خبرنگاران و در حاشیه نشست سیلاب های اخیر ایران: زمینه ها، فرصت ها و تهدیدها که امروز در دانشگاه خوارزمی برگزار گردید، به موضوع مخاطرات با نگاه ویژه به سیل، اثر گذاری بر زمین و اثرپذیری از آن پرداخت و ضمن بیان اینکه در نشست امروز به مهم ترین مطالب علمی و رسانه ای در این حوزه توجه شده، گفت: تنها کشوری نیستیم که با مخاطرات روبرو ایم، اما سال جاری آسیب های جانی از این لحاظ قابل تأمل بوده است.

وی تأکید کرد: باید بپذیریم مخاطرات طبیعی در کشور ما زیاد است و باید خودمان را برای مخاطرات آماده کنیم و آن ها را جدی بگیریم؛ چرا که فرقی نمی کند کجای جهان باشید، در هر صورت زور طبیعت از زور انسان بیشتر است.

مدیرکل دفتر آنالیز مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه همیشه باید تا حد امکان حاشیه امن خود را رعایت کنیم، گفت: چنانچه ناچار هستیم در پهنه ها، بسترها و حریم های طبیعی، زیستگاه انسانی داشته باشیم، باید متناسب با حریم طبیعت زیرساخت ها و توان روبروه خود با مخاطرات را به لحاظ نرم افزاری و مدیریتی بالا ببریم.

شهبازی با اشاره به اینکه رویدادهایی همچون سیل اخیر را رویدادهای حدی (extreme events) می نامیم، گفت: امروز با سیل روبرو بودیم، در حالی که ممکن است فردا با خشکی یا طوفان شدید روبه رو باشیم؛ بنابراین باید تغییر اقلیم را جدی بگیریم و انتظار داشته باشیم که در آینده، احتمال وقوع رویدادهای حدی بیشتر از حال حاضر باشد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت توجه به آرشیوهای طبیعی در اصول مهندسی، هیدرولوژی و هواشناسی اظهار کرد: بخشی از داده های ما داده های دستگاه ها و ادواتی هستند که در گذشته ثبت شده اند. این در حالی است که دستگاه های ما در بهترین حالت داده های طبیعی 100 سال اخیر را ثبت نموده اند.

مدیرکل دفتر آنالیز مخاطرات زمین شناسی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از رخدادهایی که در طبیعت رخ داده، ممکن است پیش از حضور انسان در عرصه هستی به وقوع پیوسته باشند. بنابراین رجوع به آرشیوهای موجود در خود طبیعت و زمین لازم است و می تواند اطلاعات خوبی از آنچه نسل بشر ندیده است را در اختیار ما بگذارد.

شهبازی در انتها با اشاره به اینکه رخدادهای حدی غیر طبیعی و نرمال هستند، شرح داد: به عنوان مثال ما انتظار مشخصی از درجه حرارت یا بارندگی داریم اما در سال گذشته شهر تهران در تابستان دمای بالای 40 درجه را تجربه کرد؛ یا اینکه پس از چندین سال خشکسالی سیلاب های اخیر به وقوع پیوست. یکی از علل چنین پدیده هایی می تواند تغییر اقلیم باشد، این در حالی است که علل دیگر آن باید مورد آنالیز قرار گیرد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1528

به "وقوع رویدادهای حدی همچون سیل اخیر قابل انتظار است، تغییر اقلیم را جدی بگیریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقوع رویدادهای حدی همچون سیل اخیر قابل انتظار است، تغییر اقلیم را جدی بگیریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید