ورشکستگی مال ها و جولان دستفروش ها

به گزارش جعبه مهر، شهر: یک استاد بازنشسته جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، معتقد است: در ایران بیکاری روز به روز بیشتر و کارخانه ها تعطیل می گردد بنابراین طبیعی است که در شرایط دستفروشی باید آزاد گردد چرا که دستفروشی رو به گسترش و موج جدیدی در راه است.

ورشکستگی مال ها و جولان دستفروش ها

پرویز اجلالی، استاد دانشگاه و جامعه شناس در گفت وگو با خبرنگار شهر، دستفروشی در صورت قانونی شدن را وابسته به اجرای قانون از سوی شهرداری می داند و می گوید: چندی پیش مرکز پژوهش های مجلس گزارشی ارایه کرد و نتیجه گرفت که دستفروشی باید به رسمیت شناخته گردد، اینکه پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس تا چه اندازه بر قانونگذاران اثرگذار است معین نیست، اما در صورتی که دستفروشی قانونی گردد شهرداری هم موظف به اجرای قانون است.

او با بیان اینکه بحث اصلی درباره دستفروشی مالی است، تاکید دارد: تعطیلی کارخانه ها و افزایش بیکاری سبب افزایش تعداد دستفروشان می گردد. رابطه ساده ای است؛ اینکه هر چقدر شرایط مالی مردم بد گردد، دستفروشی بیشتر می گردد. چرا که کسی که سرمایه و شغلی ندارد، کالایی هم نمیتواند بسازد که اگر هم بسازد برایش به صرفه نیست، بساطی پهن می نماید و کارهای خود را می فروشد.

این استاد بازنشسته جامعه شناسی دانشگاه، برخورد با دستفروشان را برخورد با معلول می داند، چرا که به گفته او؛ در کشورهایی که شرایط مالی محکم است و مردم اشتغال دارند اگر فردی ایجاد راهبندان کند پلیس می تواند از او خواهش کند که در جای دیگری برود، اما پلیس حق ندارد بساط دستفروش را به هم بزند چرا که؛ خیابان متعلق به همه است و هر شهفرایندی حق دارد در خیابان فعالیت کند درواقع خیابان یکی از محل های مهم برای زندگی اجتماعی است و در آن خرید و فروش، خواندن، نمایش دادن و تظاهرات کردن به شرط آنکه سبب سد معبر نگردد، باید آزاد باشد.

آنطور که اجلالی گفته است؛ در ایران بیکاری روز به روز بیشتر و کارخانه ها تعطیل می گردد، بنابراین طبیعی است که در شرایط امروز دستفروشی باید آزاد گردد چون دستفروشی رو به گسترش است. به طوری که مگامال ها در صورتی که شرایط مالی به همین منوال پیش رود همگی ورشکست می شوند، البته جز افرادی که آنها را ساخته اند نمی توانند از این مگامال ها خرید نمایند؛ قشر پولدار و رانت خواری که آنها را می سازند و بانک هایی که پول های مردم را می گیرند. اما با این شرایط مالی که طبقه متوسط رو به پایین باید بخش بزرگی از درآمد خود را صرف تهیه غذا کند طبیعی است که آنان نمی توانند از این مراکز خرید نمایند.

راه اندازی بازارهای دستفروشی چاره ای برای اقتصاد بد است

به گفته او؛ در صورت ادامه این فرایند مالی، چه شهرداری بخواهد چه نخواهد، چه مجلس قانونی کند و چه نکند مال ها ورشکست می شوند و خیابان ها را دستفروشان اشغال می نمایند. از طرف دیگر هم مهاجران که از بیکاری و فقر به شهرهای اطراف تهران کوچ می نمایند دستفروشی را در شهر تهران انجام می دهند چون می دانند مشتری بیشتری خواهند داشت.

استاد بازنشسته جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است؛ فرایند افزایش دستفروشی ادامه خواهد داشت، مگر اینکه اقتصاد راه بی افتد. به محض اینکه کارخانه راه بی افتد و به کارگران مزد بدهند همگی به اشتغال پایدار روی می آورند. اما تا این شرایط مالی وجود دارد دستفروشی باید تحمل گردد. اگر شهرداری می خواهد با این شرایط مالی همراه باشد می تواند بازارهای دستفروشی درست کند.

اجلالی با بیان اینکه مساله قانونی شدن دستفروشی ابهام دارد و معین نیست، منظور چیست؟ گفت: معلوم است که دستفروشی باید آزاد باشد، اما مانع از سیاست گذاری و مداخله شهرداری نیست. البته نه به این معنی که شهرداری مانع گردد، بلکه می تواند یاری و هدایت کند که دستفروشان در مکان هایی معین مستقر شوند تا سد معبر ایجاد نگردد. در قانون هم باید حق شهرداری برای جابه جایی ها و سیاستگذاری ها پیش بینی گردد.

خبرنگار: فریبا رحمانی

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8774

به "ورشکستگی مال ها و جولان دستفروش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورشکستگی مال ها و جولان دستفروش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید