هرگونه فعالیت در گذر آقا نورالله نجفی غیر قانونی است

به گزارش جعبه مهر، اوایل سال 92 بود که شهردار منطقه سه شهرداری اصفهان بیان کرد که مسیری 700 متری در شرق میدان نقش دنیا و در فاصله 50 متری از این اثر ثبت دنیای شده قرار است احداث گردد تا ترافیک اطراف میدان نقش دنیا را کاهش دهد و میدان را برای مسدود شدن بر روی خودروها آماده کند.

هرگونه فعالیت در گذر آقا نورالله نجفی غیر قانونی است

به گزارش خبرنگاران، ابتدا قرار بود این خیابان با عرض 36 متر احداث گردد، اتفاقی که پس از اعلام آن توسط مدیریت شهری مورد اعتراض میراث دوستان و سازمان های مردم نهاد نهاده شد و از سوی دیگر با فشار میراث فرهنگی این خیابان به عرض 30 متر رسید. پس از آن 24،20،16،14 و 12 اعدادی بودند که برای عرض این خیابان در نظر گرفته شد، اما از آنجایی که ساخت این خیابان و گذر از ابتدا اشتباه بود شهرداری هر بار با شروع فعالیت دچار مشکل و از ادامه مسیر باز ماند.

کش و قوس ها در خصوص این گذر ادامه داشت تا اینکه در مهرماه سال 93 شهردار وقت اصفهان از مصوب شدن این گذر با عرض 12تا14 متر در کمیسیون ماده 5 اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان خبرداد و حتی آنجا او اعلام می نماید آقا نورالله نجفی از طرح های خلق الساعه نبوده است. جالب آنجا است که درست در همین زمان ها ورود اتومبیل به میدان ممنوع می گردد بدون اینکه این گذر به نتیجه ای برسد.

اوایل سال 95 ناگهان شهردار وقت اصفهان مجدد اعلام می نماید که عرض 16 متری برای این گذر مصوب شده است و با ابلاغ استانداری اصفهان آزادسازی ها بر اساس عرض 16 متر شروع می گردد.

هشتم دی ماه 1397 فریدون الهیاری در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، تکلیف گذر آقا نورالله نجفی را روشن می داند و از مخالفت صریح میراث فرهنگی با احداث این گذر می گوید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان معتقد است گذرآقانورالله نجفی مدت ها است که در گیر و دار مدیران شهری و میراث فرهنگی واقع شده است و بزرگان میراث فرهنگی ایده هایی برای ساخت این گذر داشته اند تا بتوانند ورود خودرو به میدان نقش دنیا را محدود نمایند.

وی با اصرار مجدد بر اینکه تکلیف این گذر تعیین است و میراث فرهنگی با آن مخالف است، ادامه می دهد: ابتدا قرار بود اینجا خیابانی با عرض 36 متر احداث گردد، سپس به 30 متر کاهش پیدا کرد و بعد صحبت از گذر 18 متری شد، این موضوع در کمیسیون ماده 5 اعلام وصول شد و آنجا به این نتیجه رسیدند که باید شورای عالی معماری و شهرسازی در خصوص این گذر اظهار نظر کند.

الهیاری از جلسات متعدد و ملاقات های پی در پی پس از حضورش بر مسند مدیرکلی در خصوص آقانورالله نجفی می گوید و ادامه می دهد: شهرداری تا قبل از تعیین شدن تکلیف این گذر در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور باید از هرگونه اقدام و آزادسازی در این محدوده جلوگیری کند و فعالیت را متوقف کند هرچند که تملک هایی در این منطقه صورت گرفته است.

او بر این باور است که نظر شورای عالی معماری و شهرسازی نظر نهایی است و تا قبل از اعلام این نظر هرگونه فعالیت در این گذر غیر قانونی است.

به گزارش خبرنگاران، تعدادی از فعالان میراث فرهنگی با راه اندازی کمپینی با عنوان #نه-به-گذر-آقانورالله نجفی نسبت به احداث این گذر مجدد اعتراض نموده اند. این گذر که امروز 10 سال از طرح تا اجرایی شدنش می گذرد همچنان موضوع داغ میراث فرهنگی و مدیریت شهری اصفهان است و یکی از موضوعات جنجال برانگیز و بی انتها این سال های اصفهان محسوب می گردد، گذری که چشم میدان نقش دنیا را هدف قرار داده است و به قول کارشناسان احداث آن در چنین فاصله ای از چشم و چراغ آثار تاریخی اصفهان یعنی میدان نقش دنیا دلیلی نداشته است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 878

به "هرگونه فعالیت در گذر آقا نورالله نجفی غیر قانونی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرگونه فعالیت در گذر آقا نورالله نجفی غیر قانونی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید