نگاهی به اموال و داراییهای بلوکه شده ایران توسط آمریکا

به گزارش جعبه مهر، اموال متعلق به بانک مرکزی در لوکزامبورگ اصلی ترین دارایی بلوک شده توسط آمریکا محسوب می گردد.

نگاهی به اموال و داراییهای بلوکه شده ایران توسط آمریکا

به گزارش ایسنا به نقل از دفتر خدمات مطالعاتی کنگره آمریکا، از زمان خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای در سال 2018 کارزار فشار حداکثری علیه اقتصاد ایران اعمال شد که در نتیجه آن صادرات نفتی ایران کاهش محسوسی را تجربه کرد. از زمان شیوع کرونا نقدها در رابطه با ادامه یافتن کارزار فشار حداکثری به ویژه در کنگره شدت یافته است؛ چرا که به عقیده مخالفان، تحریم ها باعث خواهد شد توانایی دولت ایران برای مقابله با کرونا به میزان زیادی تحت تاثیر قرار گیرد.

این دفتر با استناد به بعضی از گزارش ها در مسائل پیش آمده برای تامین تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی مورد احتیاج ایران در مقابله با کرونا می نویسد: مقامات آمریکایی صراحتا اعلام نموده اند که تجارت بشردوستانه و اقلام غذایی مشمول تحریم ها قرار نمی گیرند. طبق تحریم ها، اکنون بعضی از اموال و دارایی های ایران توسط آمریکا توقیف یا مصادره شده اند.

اموال و دارایی های بلوکه شده ایران توسط آمریکا

به گفته این مرکز تا به امروز بیش از 4700 مورد شکایت از طرف اتباع آمریکایی علیه ایران تنظیم شده که به موجب آن دادگاه های این کشور حکم به پرداخت حدود 2.5 میلیارد دلار غرامت به آن ها داده اند.

در حال حاضر اصلی ترین دارایی های و اموال بلوکه شده ایران توسط آمریکا شامل موارد زیر است:

1- حدود 1.9 میلیارد دلار از دارایی های متعلق به بانک مرکزی ایران که در حسابی در سیتی بانک از طرف صندوق بورسی کلیر استریم لوکزامبورگ سرمایه گذاری شده بود. به گفته مقامات آمریکایی، کلیراستریم متهم است اجازه دسترسی این منابع به نظام اقتصادی آمریکا را داده است. حدود 1.67 میلیارد دلار از ان منابع توسط کلیراستریم به لوکزامبورگ منتقل شده است و بعضی نهاد های قضایی لوکزامبورگی رسیدگی به آن ها را خارج از حیطه اختیارات آمریکا می دانند.

2- بعضی از اماکن دیپلماتیک ایران در آمریکا نیز اکنون توقیف شده اند که ارزش آن ها حدود 50 میلیون دلار برآورد می گردد. از جمله آن ها می توان به سفارت سابق ایران در واشنگتن دی سی (در دوره محمدرضا شاه) و 10 ملک دیگر اشاره نمود.

3- املاک خیریه اعصا که در انگلیس به ثبت رسیده است به دلیل ارتباط با بنیاد علوی و با حکم دادستانی منطقه جنوبی نیویورک در سال 2009 توقیف شدند. طبق رای دادگاه در ژوین 2017 کنتل املاک این بنیاد در شهر نیویورک به آمریکا واگذار شد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: فرارو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8600

به "نگاهی به اموال و داراییهای بلوکه شده ایران توسط آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به اموال و داراییهای بلوکه شده ایران توسط آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید