مرثیه سرایی برای کم آبی سیستان و بلوچستان پایان ندارد ، مردمی که از آب چهارپایان می نوشند!

به گزارش جعبه مهر، کم آبی در سیستان و بلوچستان ماجرای امروز و دیروز نیست؛ بلکه به سالها پیش برمی شود؛ با این حال اظهارات تازه مشخص الدین سعیدی، زخم کهنه مردم تشنه لب را تازه کرد.

مرثیه سرایی برای کم آبی سیستان و بلوچستان پایان ندارد ، مردمی که از آب چهارپایان می نوشند!

گروه دانشگاه خبرنگاران، حنانه جانمحمدی؛ * اظهارات مشخص الدین سعیدی، نمانیده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی زخم کهنه کم آبی در سیستان و بلوچستان را دوباره باز کرد. استانی در هم جواری دریا که مردمش از آب آشامیدنی استاندارد و لوله کشی شده محرومند و با وجود انعکاس گسترده اخبار، اما کوششی از جانب مسئولین برای برطرف شدن این مسائل وجود نداشته است. طبق آمار وزارت نیرو این استان پایین ترین شاخصه دسترسی به آب در میان 31 استان کشور را دارد. 1300 روستای سیستان و بلوچستان به صورت سقایی و تانکری و مابقی روستا ها از آب هوتک ها برطرف حاجت می نمایند. هرچند که روستاییانی که از آبرسانی سقایی برخوردارند به دلیل حجم پایین سهمیه بندی آب، مجبور به استفاده از هوتک هستند.

هرچند که استاندار سیستان و بلوچستان هنوز اعتقادی به این ندارد که مردم این استان برای برطرف کردن احتیاج های خود به آب راکد هوتک ها وابسته اند، اما بچه ها زیادی جان خود را برای نوشیدن آب یا بازی های بچه هاه از دست داده اند. برخی از آن ها نقص عضو شده اند و عده ای جان سالم به در برده اند. با این حال موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان از عملیات انتقال آب عمان به شرق کشور اطلاع داد و گفته: مطالعات مختلف انتقال آب عمان به شرق کشور سرانجام یافته، مجوز های مختلف صادر شده و کارگروه های مختلف سه استان خراسان جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان هم تشکیل شده است، زمین پروژه اختصاص یافته و قرار بوده شهریورماه عملیات پروژه شروع گردد که با تاخیر روبرو شده است.

به گفته موهبتی در مجموع یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب از سواحل چابهار برداشت و 110 میلیون مترمکعب سهم خراسان جنوبی، 60 میلیون مترمکعب سهم خراسان جنوبی و 228 میلیون مترمکعب هم سهم سیستان و بلوچستان است که از این 228 میلیون مترمکعب 120 میلیون مترمکعب سهم چابهار، مردم و صنایع آن است. عملیات انتقال آب عمان به صورت کاملا خصوصی و با مشارکت کنسرسیومی از صنایع مختلف سه استان در حوزه های صنعت و معدن و با موضوع ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی ایران) انجام می گردد، در این کنسرسیوم 10 تا 12 شرکت عظیم صنعتی و معدنی حضور دارند که به انتقال آب احتیاج دارند.

بیشتر بخوانید:

روایت تکراری کم آبی؛ این بار در سرزمین بلوچ ها / سهمیه هر نفر 15 لیتر در شبانه روز!

ورق دیگری از محرومیت سیستان و بلوچستان / 3000 روستا با تانکر آبرسانی می شوند!

حدود 1700 روستا در سیستان و بلوچستان از آب محروم هستند + فیلم

بچه ها تشنه سیستان و بلوچستان به بهانه آب، طعمه گاندو می شوند!

این مردم خراسان هستند که به هوتگ احتیاجی ندارند، نه سیستان و بلوچستان / آقای استاندار! گاندو ها همچنان جان می گیرند!

استمرار محرومیت از آب لوله کشی در سیستان و بلوچستان از نتایج خصوصی سازی است

مجتبی جهانتیغ، پزشک و عدالتخواه استان سیستان و بلوچستان در مصاحبه با خبرنگار دانشجو می گوید: سخنان اخیر نماینده چابهار، آقای سعیدی در کمسیون عمرانی مجلس خطاب به وزارت نیرو و دعوت روسای مجلس و قوه قضاییه و دولت به خوردن آب کثیف هوتک که خود در آن جلسه همچون جام زهر محرومیت نوشید بهمراه توضیح زجر دسترسی به آب شرب در بلوچستان، یک روضه کامل است؛ روضه ای از زجر حداقل نیم میلیون نفر برای آب. آن هم در کنار دریا و چند صد میلیون متر مکعب آب دو سد عظیم (زیردان و پیشین) که جای آسایش و رفاه، در سکوت مردم را مصیب زده نموده است. حاصل سال ها انباشت سومدیریت ها، فساد، غفلت و ناکارآمدی های سیاستی نهادی و ساختاری. آبی کثیف که نمایی از شدت نابرابری در کشور است.

به گفته جهانتیغ این آب کثیف، نمایی از نتایج خصوصی سازی نیز هست. چرا بعد از گذشت دهه ها، این سیاست ها و قوانین لغو و بازنگری نمی گردد؟ دولت همیشه برای تامین آب این مناطق، کمبود بودجه را بهانه می نماید، در حالی که فساد در شرکت های خصوصی مربوطه نیز بیداد می نماید. نمونه اخیر دستگیری مدیرکل آبفا روستایی استان سیستان و بلوچستان و هفت شرکت پیمانکار است؛ در حالی که اغنیا با یارانه دولتی از وفور آب، متراژ استخر ها را افزایش می دهند و مردم دشتیاری و چابهار هرساله برای تامین آب، عزادار مرگ بچه ها خود هستند. میزان یارانه دولتی در تامین هر متر مکعب آب در میزان مصرف مناطق 1 تا 3 تهران، در هر روز 1 میلیارد و 225 میلیون تومان است که صرف پر کردن آب استخر های مناطق مرفه نشین و آبیاری فضای سبز واحد های مسکونی می گردد. یعنی با قطع چندماهه یارانه دولتی و آزادسازی نرخ آن برای میلیاردر های ساکن این مناطق، بودجه آبرسانی به سیستان و بلوچستان تامین می گردد.

این عدالتخواه ادامه می دهد: نماینده مطالبه گر و عدالت خواه چابهار، آقای سعیدی، محافظه کاری ها و رخوت نمایندگان استان سیستان و بلوچستان را شکسته است و با درک رسانه ای خود با تکرار نطق های پر درد خود، توجه رسانه ها به محرومیت های هولناک منطقه سیستان و بلوچستان جلب می نماید. برجسته شدن مطالبات، مسائل و محرومیت های سیستان و بلوچستان در سطح ملی از آرزو های مردم و فعالین رسانه و اجتماعی است، که به سختی محقق می گردد و نمایندگان با جایگاهی که دارند، می توانند به راحتی این آرزو ها را محقق نموده و گام های جدی در حل مسائل با ایجاد فشار اجتماعی کشوری بردارند؛ چرا که ریشه کنی محرومیت های سیستان و بلوچستان تنها با اراده سیاسی و بودجه فرا استانی و ملی قابل تحقق دارد.

امین کمالی، دبیر جنبش دانشجویان عدالتخواه استان سیستان و بلوچستان نیز در مورد ید طولای کم آبی در سیستان و بلوچستان می گوید: موضوع آب سیستان و بلوچستان ماجرای تازه ای نیست. در بیشتر روستا ها یا آب نیست یا اگر هست بسیار آلوده است. این شایسته نیست که مردم از آبی که چهارسرانجام استفاده می نمایند، بنوشند. مسئولین استان عادت نموده اند که صورت مسئله را پاک نمایند. مسئولین می آیند و وعده هایی می دهند و باز هم روز از نو و روزی از نو.

کمالی می گوید: مردم این استان اگر مثل غیزانیه اعتراض خود را بیان می کردند شاید نتیجه ای داشت. نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان به خاطر دلسوزی به بیان مسائل مردم پرداخته اند، اما هنوز پیگیری از طرف دولت صورت نگرفته است. کاش می شد که همان قدر واکنش ها به اظهارات آقای سعیدی زیاد بود، نسبت به گره گشایی معضلات سیستان و بلوچستان هم زیاد بود. جریان دانشجویی بار ها در کوشش برای مطالبه گری از استانداری بوده است، اما تا به حال جوابی دریافت ننموده است. متاسفانه مردم استان گاهی اوقات از وقوع سیل و زلزله خرسند می شوند چرا که با اعزام نیرو های دولتی شاید صدایی از آن ها شنیده بگردد.

به این منظور با استاندار استان سیستان و بلوچستان نیز تماسی گرفتیم که متاسفانه جوابگو نبود. مشکل عدم لوله کشی آب نه تنها در این استان بلکه در استانهای شمال کشور نیز بارها به چشم خورده است؛ اما ماجرای تاسف بار سیستان و بلوچستان فراتر از مابقی مناطق است. خبرنگاران در کوشش برای پیگیری این معضل از نمایندگان مجلس است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7935

به "مرثیه سرایی برای کم آبی سیستان و بلوچستان پایان ندارد ، مردمی که از آب چهارپایان می نوشند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرثیه سرایی برای کم آبی سیستان و بلوچستان پایان ندارد ، مردمی که از آب چهارپایان می نوشند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید