قهرمان از اروپا به اسکار می رود؟

به گزارش جعبه مهر، کرونا، هم اکران سینما ها را در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار داده و هم فرایند فراوری فیلم ها و شرایط حضور عوامل در صحنه را دگرگون ساخته است. جز این، کرونا باعث تغییر در قوانین و قواعد مراسم و جشنواره های سینمایی شده و به تحقق تحولاتی کمک رسانده که شاید بدون وجود کرونا این تغییرات به این زودی ها ممکن نمی شد.

قهرمان از اروپا به اسکار می رود؟

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش همشهری، در یک سال و اند اخیر، کرونا قوانین مهم ترین مراسم سینمایی جهان را دستخوش تغییراتی نموده است. نوترین تغییر در قوانین مراسم اسکار به شاخه برترین فیلم بین المللی برمی گردد که مخصوصا برای ما که سال جاری اصغر فرهادی فیلم قهرمان را آماده اکران دارد، مهم است.

مطابق قوانین نو آموزشگاه اسکار، فیلم ها درصورت اکران در کشوری غیراز کشور مبدا هم می توانند واجد شرایط رقابت در شاخه برترین فیلم بین المللی جوایز سینمایی اسکار شوند. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که تا پیش از این صحبت هایی درباره اکران قهرمان در ایران شده بود.

فیلم قبلی فرهادی، همه می دانند (2018)، در ایران به نمایش عمومی درنیامد و از همان زمان تردید هایی درباره اکران آثار بعدی فرهادی در ایران ایجاد شد. حالا با توجه به تغییرات نو قوانین اسکار، فیلم فرهادی می تواند بدون اینکه در ایران به نمایش عمومی درآید -چنانچه از طرف هیأت انتخاب نماینده ایران برای رقابت در اسکار برگزیده گردد- پا به این مراسم عظیم بگذارد. حالا باید پرسید تغییر مراسم اسکار به سود فرهادی خواهد بود یا به زیان او؟

پایان گنگ اکران قهرمان در ایران

اواخر خرداد بود که خبر رسید مؤسسه خانه فیلم به اسم پخش نماینده داخلی قهرمان برای اکران این فیلم در پاییز سال جاری تدارک گسترده ای دیده است. در اخبار مربوط به اکران نهمین فیلم فرهادی در ایران آمده بود که سعید خانی، مدیرعامل مؤسسه خانه فیلم، از بسته شدن قرارداد پخش داخلی قهرمان و اکران سراسری آن در ایران خبر داده است.

وقتی برای اطلاع از شرایط اکران فیلم فرهادی در ایران با سعید خانی تماس گرفتیم او گفت: درباره فیلم فرهادی هیچ صحبتی نمی کند و حاضر نشد درباره شرایط نوی که به واسطه تغییر قوانین اسکار برای قهرمان ایجاد شده حرفی بزند. اما واقعیت این است که حرف زدن یا نزدن خانی نمی تواند تأثیری بر قوانین اسکار داشته باشد.

کرونا که آمد و روی جهان خیمه زد، در ینگه جهان که حواس شان به ضرر و زیان پدیده های مختلف روی اقتصاد، سیاست، اجتماع، فرهنگ و هنر، جنگ و سایر چیزهاست، به تغییراتی در مراسم اسکار دست زدند و شرایطی ایجاد کردند تا فیلم هایی که به واسطه تعطیلی گسترده سینما ها راهی به پرده اکران نداشتند، بتوانند در این مراسم پرزرق و برق شرکت نمایند.

اما ما که در اینجا عادت نموده ایم دیر و ناکارآمد به پدیده ها واکنش نشان دهیم، کوشش می کنیم با کتمان واقعیت یا طفره رفتن از پاسخگویی، خودمان را از شر مسائلی که گریبان مان را گرفته اند خلاص کنیم. هما طور که درباره فرایند کُند واکسیناسیون عمومی، کمبود واکسن، مسائل معیشتی و هزار و یک مسئله ریز و درشت دیگر پاسخ روشن و دقیقی وجود ندارد، نمی توان انتظار داشت برای اکران یک فیلم، آن هم ساخته کارگردانی که نه محبوب ساختار است و نه مقبولیت گذشته را بین توده ها دارد، شرایط شفاف باشد.

اصلا قهرمان نماینده ایران در اسکار است؟

فیلم هایی که به اسم نماینده در رشته برترین فیلم بین المللی جوایز سینمایی اسکار حاضر می شوند، درصورتی از شانس نامزد و برگزیده شدن برخوردارند که پخش جهانی مناسبی داشته باشند. فیلم های فرهادی بعد از درباره الی از این فرصت برخوردار بوده اند که پخش جهانی خوبی را تجربه نمایند و همین موضوع به کسب دو مجسمه اسکار برای سینمای ایران کمک رسانده است. اما آیا سال جاری هم فیلم فرهادی به اسم نماینده سینمای ایران انتخاب می گردد؟

هیأت گزینش فیلم ایرانی برای اسکار در ظاهر متشکل از اعضای صنوف سینمایی است، اما نمی گردد نقش سیاست های وزارت ارشاد و سازمان سینمایی را در انتخاب نماینده ایران منکر شد. در سال 2016 فروشنده فرهادی به اسم نماینده سینمای ایران در اسکار انتخاب شد که درنهایت در مراسم برگزیده شد.

پس از آن در سال 2017 نفس (نرگس آبیار)، در سال 2018 بدون تاریخ، بدون امضا (وحید جلیلوند)، در سال 2019 در جست وجوی فریده (کورش عطائی، آزاده موسوی) و در سال 2020 خورشید (مجید مجیدی) به اسم نمایندگان سینمای ایران راهی اسکار شده اند که حتی به جمع نامزد ها راه نیافتند.

حالا باید دید وزارت ارشاد دولت نو هم تمایل دارد که فیلم فرهادی را به اسم نماینده ایران راهی اسکار کند یا ترجیح می دهد فیلمی از ایران راهی این مراسم گردد که بیشتر منعکس نماینده سیاست های این دولت باشد. فیلم فرهادی قرار است از 21 آبان در سوئد و از اول دی در فرانسه اکران عمومی گردد و در این صورت -چنانچه از سوی هیأت گزینش نماینده ایران در اسکار انتخاب گردد- دیگر نیازی به اکران در ایران ندارد و از اروپا به اسکار خواهد رفت.

منبع: فرارو
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 10734

به "قهرمان از اروپا به اسکار می رود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قهرمان از اروپا به اسکار می رود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید