قلم زنی بشقاب مسی به سبک دوره سلجوقی در پژوهشگاه میراث فرهنگی

به گزارش جعبه مهر، بشقاب مسی قلع اندود شده، توسط امیررضا سیدی هنرمند کارگاه قلم زنی گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به سبک دوره سلجوقی قلم زنی شد.

قلم زنی بشقاب مسی به سبک دوره سلجوقی در پژوهشگاه میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی امروز یکشنبه 30 تیر با اعلام این خبر و با اشاره به این که این طرح در راستای حفظ، احیا و اشاعه هنرهای سنتی ایران انجام گرفته شرح داد: طراحی نقوش این بشقاب که به شیوه (تکنیک) ریزقلم قلم زنی شده،برگرفته از گره های دوره سلجوقی است.

او نقوش روی این بشقاب را از انواع نقوش هندسی،گیاهی و حیوانی اعلام کرد که بیشتر از این نقوش در پارچه های نفیس زربفت استفاده می شده و نمونه هایی از آن در موزه ملی ایران موجود است.

شریف زاده گفت: با ایجاد تغییراتی در طراحی، این نقوش برای اجرای قلم زنی مورد استفاده قرار گرفته اند.

او با اشاره به اینکه قالب طراحی گره های این نقوش برگرفته از بشقاب برنجی موجود در موزه ملی اجرا شده شرح داد: درقلم زنی حاشیه ای دور کار، همراه با شمسه دوران، از نقوش آثار سلجوقی که عمدتا حکاکی بوده استفاده شده است.

او در پایان گفت: تکنیک ریز قلم روشی از تزیین سطح فلز است که از دوره سلجوقی و دوره های مختلف آثار بی شماری به این روش در موزه ها موجود است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2285

به "قلم زنی بشقاب مسی به سبک دوره سلجوقی در پژوهشگاه میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلم زنی بشقاب مسی به سبک دوره سلجوقی در پژوهشگاه میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید