عبداللهی: هیچ نظارتی بر ترویج خودبیگانگی فرهنگی در آموزشگاه های زبان وجود ندارد، صحرائی: رفع انحصار از زبان انگلیسی به توزیع زبان فارسی منجر می شود خبرنگاران

به گزارش جعبه مهر، میزگرد نقد و بررسی طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل این دانشگاه برگزار گشت.

عبداللهی: هیچ نظارتی بر ترویج خودبیگانگی فرهنگی در آموزشگاه های زبان وجود ندارد، صحرائی: رفع انحصار از زبان انگلیسی به توزیع زبان فارسی منجر می شود خبرنگاران

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، میزگرد نقد و بررسی طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور با حضور رضا مراد صحرائی و موسی عبداللهی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل این دانشگاه برگزار شد.

دکتر رضا مراد صحرائی عضو هیئت علمی زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در این میزگرد گفت: بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب، رفع انحصار به معنی حذف زبان انگلیسی نیست.

وی با بیان اینکه بحث استفاده از زبان انگلیسی به امپریالیسم زبانی بر می شود، اضافه کرد: اتفاقی که در امپریالیسم زبانی افتاده؛ این است که هر کدام از زبان های علمی برای جهانی شدن تبدیل به زبان دیگری می شوند؛ یعنی محتوا به زبان فارسی، عربی، روسی و ترکی است، اما به زبان انگلیسی بیان می شوند.

صحرائی با اشاره به اینکه زبان بیان کننده همچون زبان انگلیسی محتوای علمی را به استعمار می کشد به گونه ای که امروز شاهد استعمار فکری زبان انگلیسی در تمام جهان هستیم، شرح داد: زبان محتوای علمی انگلیسی نیست؛ اما به دلیل استعمار و امپریالیسم زبانی زبان بیان ما انگلیسی شده است.

وی با بیان اینکه امپریالیسم یعنی یک نفر به جای همه حرف بزند و در حال حاضر انگلیسی در حوزه علم به جای همه زبان ها حرف می زند، اضافه کرد: زبان عربی و فارسی هم قابلیت محتوای علمی شدند را دارند؛ ولی ما، چون به این زبان ها علم تولید نمی کنیم، رفته رفته این زبان ها ویژگی های علمی خود را از دست می دهند.

صحرائی در ادامه اضافه کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند: زبان فارسی به گونه ای پرورش یابد که 50 سال دیگر کسی بخواهد علم جدید را بداند، مجبور شود زبان فارسی را بلد باشد؛ یعنی علمی که در ایران تولید می شود به زبان فارسی تولید شود.

رفع انحصار یک مساله راهبردی است

صحرائی با اشاره به اینکه زبان جزئی از زیست بوده و تفکر را مشخص می کند، گفت: جهان را آنگونه که می اندیشیم، می بینیم؛ لذا اگر به زبان انگلیسی بخوانیم، مبنای تفکر نیز انگلیسی و یا هر زبان دیگری خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما 34 کشور را مطالعه کردیم و جز در بعضی از کشور های خاص، هیچ کشوری یک زبان درس نمی دهد، اضافه کرد: بعضی افراد هستند که همه چیز را با عینک سیاست می بینند و این در حالی است که رفع انحصار یک مساله سیاسی نیست؛ یک مساله راهبردی است. مسئله آینده این مملکت است، مسئله پروش دادن جوانی است که در آینده بتواند کار های بزرگی انجام دهد.

صحرائی با اشاره به اینکه رفع انحصار دارای پنج بعد آموزش، فناوری و پیشرفت، اقتصادی، فرهنگی و حاکمیتی است، شرح داد: رفع انحصار زبان انگلیسی باید در نهایت به اصلاح آموزش انگلیسی منتهی شود. ما نباید عمر مردم را تلف کنیم؛ اگر برنامه ریزی نکنیم عمر ملت را هدر می دهیم؛ رفع انحصار یک نهضت کلی می خواهد که باید اصلاح شود.

رفع انحصار به توزیع زبان فارسی منجر می شود

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برای آموزش زبان دیگر در مدارس منابعی را در نظر گرفته است؟ اضافه کرد: ما معتقدیم که آموزش زبان های غیر انگلیسی در مدارس اگر با یک دیپلماسی فعالِ فرهنگی در سطح ملی دنبال شود، زمینه حضور فارسی در کشور های دیگر را فراهم می کند؛ بنابراین رفع انحصار به توزیع زبان فارسی منتهی می شود؛ البته اگر یک موضوع برنامه ریزی شده باشد به همین دلیل است که در ایران بنیادی به نام سعدی تاسیس شده است.

قدرت سیاسی در زبان انگلیسی

صحرائی اضافه کرد: زبان انگلیسی از حیث ویژگی های ارتباطی، بهترین زبان برای ارتباطات جهانی نبود؛ ولی قدرت سیاسی، آن را به زبان بین المللی تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه اگر رفع انحصار صورت بگیرد و از زبان انگلیسی سراغ زبان های ریشه لاتینی، مثل فرانسه و آلمانی برویم با خود ریشه علم نیز آشنا می شویم، گفت: فارسی به خوبی قابلیت انتقال جدیدترین مفاهیم علمی را دارد به شرط آنکه بیش از صدور یک واژه علمی، معادل فارسی آن را درست کنیم، نه بعد از آن که واژه بین مردم رواج می یابد.

ارتباط زبان و نیروی نرم

دکتر موسی عبداللهی عضو هیئت علمی زبان روسی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این میزگرد گفت: پدیده نیروی نرم، پدیده جدیدی نیست و ارتباط نزدیکی هم با زبان دارد. زمانی که انحصار در دست یک زبان باشد، تعداد کسانی که بتوانند به یک زبان دیگر صحبت کنند محدود است؛ در نتیجه دستیابی به اطلاعات در مورد کشور های دیگر محدود می شود.

رفع انحصار به معنای انگلیسی ستیزی نیست

وی با بیان اینکه اگر ما بتوانیم اطلاعات را دسته اول به مخاطب برسانیم، قطعا آن ها را از انحراف و برداشت های غلط نسبت به جامعه، کشور و ملت بر حذر می داریم، شرح داد: صحبت رفع انحصار به معنای انگلیسی ستیزی نیست. همه افراد باید زبان بدانند و هر تعداد زبان شما بیشتر باشد با جهانی وسیع تری در ارتباط هستید.

عبداللهی شرح داد: به عنوان کسی که زبان روسی خواندم، می دانم که تولید محتوا حتی برای آموزش در دانشگاه هم به اندازه کافی وجود ندارد و این در حالی است که ما باید کتاب ها را برای یک جامعه هدف مشخص تنظیم کنیم.

هیچ نظارتی بر ترویج خودبیگانگی فرهنگی در آموزشگاه های زبان وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه ما هنوز در دانشگاه در رشته روسی کتابی که مختص ایرانی زبان ها باشد نداریم، اضافه کرد: زبان و فرهنگ کاملا باهم در ارتباط اند و شما نمی توانید زبانی را آموزش بدهید، اما فرهنگ آن را آموزش ندهید. با این وجود بنده بعد فرهنگی غرب را در آموزش زبان انگلیسی در مدارس بسیار کمرنگ می بینم؛ ولی در مقابل در آموزشگاه ها هیچ نظارتی وجود ندارد و ممکن است بیشتر با فرایند خود بیگانگی فرهنگی روبرو شویم.

عبداللهی اضافه کرد: متاسفانه هیچ برنامه نظام مندی برای تدوین کتاب های روسی و محتوای درسی که مبتنی بر همزمانِ فرهنگ ایرانی-اسلامی باشد، وجود ندارد.

عبداللهی در ادامه خاطر نشان کرد:به نظرم ما در مرحله اول در کنار رفع انحصار باید به توسعه زبان فارسی بپردازیم. شما نمی توانید بگویید من در دانشگاه با انحصار زبان انگلیسی مقابله کنم و این در حالی است که زبان فارسی خودمان را هم فراموش کرده ایم.

وی اظهار داشت: امروز غرب برای اینکه ارتباط روسیه را با آن کشور هایی که حیاط خلوتشان است قطع کند، روی زبان روسی دست گذاشته است. شما اگر ریشه های زبانی را بتوانید خشک کنید اگر ارتباطات ما با کشور هایی که با آن ها میراث مشترک زبان فارسی داریم؛ تحلیل رود. مطمئن باشید که ارتباطات ما با این کشور ها کاهش می یابد.

به گفته عبداللهی زمانی که زبان از دست برود، ارتباط کم می شود و زمانی که ارتباط کم شود، مدیریت افکار عمومی راحت تر می شود و سپس روابط زیر سوال می فرایند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9423

به "عبداللهی: هیچ نظارتی بر ترویج خودبیگانگی فرهنگی در آموزشگاه های زبان وجود ندارد، صحرائی: رفع انحصار از زبان انگلیسی به توزیع زبان فارسی منجر می شود خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبداللهی: هیچ نظارتی بر ترویج خودبیگانگی فرهنگی در آموزشگاه های زبان وجود ندارد، صحرائی: رفع انحصار از زبان انگلیسی به توزیع زبان فارسی منجر می شود خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید