ظریف با همتای ازبکستانی خود ملاقات کرد

به گزارش جعبه مهر، وزرای خارجه ایران و ازبکستان امروز در تاشکند با یکدیگر ملاقات و گفت وگو کردند.

ظریف با همتای ازبکستانی خود ملاقات کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با عبدالعزیز کامل اف همتای ازبکستانی خود ملاقات کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در اولین مرحله از سفر خود به چهار کشور آسیای مرکزی شامل ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و ترکمنستان، صبح امروز در تاشکند پایتخت ازبکستان با عبدالعزیز کامل اف وزیر امور خارجه ازبکستان ملاقات و گفتگو کرد.

وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات با مرور بر روابط دو کشور در حوزه روابط دوجانبه خصوصا موضوعات مالی، تبادلات تجاری و همکاری ها در حوزه های حمل و نقل، ترانزیت و انرژی با بهره گیری از ظرفیت های موجود و توجیه مالی آن، مسائل سیاسی بین دو کشور و زمینه های موجود در حوزه همکاری های فرهنگی و گردشگری، راه های گسترش همکاری های فی مابین در موضوعات گفته شده را مورد گفتگو گفتگو قرار داد.

عبدالعزیز کامل اف وزیر امور خارجه ازبکستان نیز در این ملاقات با تاکید بر صندلی منطقه ای و تاثیرگذاری بین المللی جمهوری اسلامی ایران، همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف ازجمله همکاری ها در مجامع بین المللی، همکاری های پارلمانی بین گروه های دوستی مجالس دو کشور، همکاری ها در حوزه های حمل و نقل و ترانزیت و استفاده از ظرفیت های بندری ایران در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، ظرفیت های موجود برای همکاری در حوزه های مالی، حمل ونقل و لجستیک را فراتر از شرایط حاضر دانست و ضرورت گسترش همکاری های فی مابین را مورد تاکید قرار داد.

تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، همکاری های دو کشور در فرایند صلح افغانستان و همکاری ها در مجامع حقوقی- بین المللی از دیگر محورهای مورد گفتگو و گفتگو وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان در این ملاقات بود.

سفر وزیر امور خارجه کشورمان به آسیای مرکزی در ازبکستان ذیل 3 محور کلیدی ترانزیت بین المللی، توسعه مبادلات تجاری و تقویت بسترهای مشترک همکاری در حوزه افغانستان دنبال می گردد.

ایران و ازبکستان طی سال های اخیر فرایند رو به رشدی از روابط سیاسی و مالی را تجربه نموده اند. این ارتباطات به واسطه شرایط جدید ازبکستان و اصلاحات انجام شده در این کشور در دوره ریاست جمهوری شوکت میرضیایف و از سوی دیگر به دلیل وجود اشتراکات گسترده فرهنگی و تاریخی بین دو کشور انجام شده است. در این میان مذاکرات سیاسی منظم میان طرفین که ششمین نوبت آن در مارس 2021 (اسفند 99) برگزار گردید را نیز می بایست به عنوان یک عامل کلیدی مورد توجه قرار داد.

ازبکستان که به لحاظ ژئوپلیتیکی در قلب آسیای مرکزی قرار گرفته و با هر چهار جمهوری دیگر منطقه و همچنین افغانستان همسایه است، پرجمعیت ترین کشور در آسیای مرکزی نیز محسوب می گردد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9621

به "ظریف با همتای ازبکستانی خود ملاقات کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف با همتای ازبکستانی خود ملاقات کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید