شهـر نفس می کشد

به گزارش جعبه مهر، از شروع فعالیت مدیریت شهری پایتخت اهداف مختلفی برای اداره کلانشهر تهران تعریف شده است.

شهـر نفس می کشد

اهدافی که برای نگهداشت هرچه بهتر شهر تعریف شده اند. یکی از مهم ترین شعارهایی که مدیریت شهری پایتخت بر آن تأکید دارد نفروختن تراکم یا سرانجام شهرفروشی است و در واقع باید شهر را با چاشنی سیاست های منطقی حفظ کنیم. از طرفی شهردار تهران به ایجاد درآمدهای پایدار برای بقای شهرداری معتقد است و درآمدهای ناپایدار را برای مدیریت شهر مناسب و منطقی نمی داند. در این دوره حتی عملیاتی شدن شعارهای مدیریت شهری پایتخت را می توان در تغییر نظام ساخت وسازها در محله ها مشاهده کرد. استفاده از حمل ونقل پاک، توسعه خطوط مترو، نفروختن تراکم و تثبیت تجاری و... همه و همه از سیاست ها و راهکارهای مدرن و منطقی است که در کشورهای پیشرفته جواب مثبت داده است. در این صفحه تأثیر عملکرد و شعارهای شهرداری تهران را بر زندگی شهروندان از نگاه کارشناسان آنالیز نموده ایم که در ادامه آن را می خوانید.

  • ایجاد شهر انسان محور

سیاست های حوزه شهرسازی در مدیریت فعلی شهرداری تهران تغییرات زیادی داشته و این تغییرات با هدف انسان محورشدن شهر اجرا شده است. مسعود رضایی معاون شهرسازی و معماری شهردار منطقه 15 در این باره می گوید: فروش افقی و عمودی شهر موضوعی است که در گذشته بسیار در حوزه شهرسازی اتفاق می افتاد و خوشبختانه با اجرای سیاست هایی مبنی بر نفروختن تراکم، شهر در حال حاضر به سمت انسان محور شدن حرکت می نماید. وقتی تراکم فروخته نگردد، می توان از فضاهای شهری برای افزایش پیاده راه ها، بوستان، ایجاد مکان های فرهنگی و... استفاده کرد و شهر را برای آرامش شهروندان زیست پذیر کرد و فقط به فکر سود و منفعت در کوتاه مدت نبود. به صورت کلی نظام ساخت وسازها در شهرداری تهران تغییر نموده و بر روی درآمدهای پایدار تأکید شده که تأثیر آن را به صورت مستقیم می توان بر زندگی شهروندان مشاهده کرد و در واقع توقف تراکم فروشی در پایتخت در این مدت زمان کوتاه حرکت مثبت و قابل تحسینی است.

  • ساخت وسازهای نظام مند

در گذشته که تراکم فروشی در حوزه شهرسازی انجام می شد، شاهد ساخت وسازهای متعدد و بی برنامه در هر کوچه و معبری بودیم در حالی که با سرانجام تراکم فروشی دیگر خبری از ساخت وسازهای بی برنامه نیست. محسن احترامی شهردار ناحیه 3 در این باره می گوید: سرانجام پدیده تراکم فروشی شاید به باب میل عده ای از افراد سودجو نباشد اما با عملی شدن این موضوع همیشه شاهد ساخت وسازهای نظام مند در محله ها هستیم و از طرفی پیمانکاران و مالکان پروژه های مختلف ساختمانی موظف به رعایت قوانین زیست محیطی در خصوص پراکنده نشدن نخاله در معابر هم شده اند. در واقع باید گفت شهر را به قیمت نگهداشت نباید فروخت. البته مشارکت شهروندان در نگهداشت شهر را نمی توان نادیده گرفت.

  • رونق مشارکت های اجتماعی

مشارکت شهروندان در دوره مدیریت جدید برای حفظ و نگهداشت شهرامری است که برکسی پوشیده نیست. یکی از اقداماتی که درحال حاضر در شهرداری در حال اجرا است مشارکت شهروندان درامور شهر به ویژه در حوزه اجتماعی و فرهنگی است. اکبر مختاری معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه دراین باره می گوید: ما در عصر سرمایه گذاری روی امور فرهنگی و اجتماعی قرارداریم و این امر محقق نخواهد شد مگر با مشارکت شهروندان که در دوره مدیریت کنونی شهر تهران بر آن تأکید شده است. به عنوان مثال وقتی شهروندی در سرای محله در حوزه های مختلف فرهنگی مشارکت می نماید برای خودش فرهنگ را اندوخته می نماید که بسیار ارزشمند است. در حال حاضر مشارکت شهروندان در امور فرهنگی افزایش یافته و ما هم از ظرفیت های موجود محله ها استفاده برای ایجاد مجموعه های فرهنگی بیشتر استفاده خواهیم کرد.

  • افزایش آرامش در شهر

در دوره مدیریت کنونی شهرداری پایتخت آرامش درانجام فعالیت های شهری بیش از گذشته مشاهده می گردد و در واقع می توان گفت بنا به شعار شهرداری، تهران، شهر زیست پذیر شده است. علیرضا حلاجیان معاون فنی و عمران شهردار منطقه 15 در این باره می گوید: زیست پذیری شهربه نسبت پارامترهای گذشته تغییر نموده است. شهر تهران درحال حاضر به نسبت 2 سال گذشته برای همه اقشار جامعه زیست پذیرتر شده است که این زیست پذیری را در طرح های مختلف ارائه شده توسط شهرداری می توان مشاهده کرد به عنوان مثال ناوگان حمل ونقل عمومی غیرآلاینده افزایش یافته و توسعه خطوط مترو به صورت جدی در حال پیگیری است. حلاجیان به طرح زوج و فرد اشاره می نماید و می گوید: با اصلاح طرح زوج و فرد نظم بیشتری را درمحدوده زوج و فرد و تردد روان خودروها مشاهده خواهیم کرد. نظم و آرامش موجود در فعالیت های شهری نشئت گرفته از مدیریت صحیح و سیاست های منطقی و مناسب برای نگهداشت و زیست پذیری شهراست که تأثیرات مثبت آن برهیچ کس پوشیده نیست.

  • اصلاح سبک زندگی شهروندان

یکی از مواردی که در شهرداری تهران به صورت جدی پیگیری می گردد بحث تفکیک پسماند از مبدأست که با آموزش های مستمر آموزشگران بازیافت در این زمینه سعی بر افزایش تفکیک پسماند توسط شهروندان شده است. سودابه عزیزی کارشناس محیط زیست در این باره می گوید: در نگاه اول شاید با وجود این میزان آموزش در حوزه بازیافت باز هم شاهد حضور افراد زباله گرد باشیم اما باید گفت در این زمینه می توان با اصلاح زیرساخت ها این امر را تحقق بخشید که هیچ پسماند خشکی از منزل شهروندان به کوچه نرسد و شهروندان خودشان در این زمینه پیشقدم شوند. در حال حاضر در حوزه تفکیک پسماند اقدامات مثبتی انجام شده اما این امری نیست که یک شبه محقق گردد و همکاری شهروندان در این زمینه نقش اساسی دارد. درحال حاضر در دوره مدیریت شهری جدید با تبلیغات و آموزش های گسترده در حوزه بازیافت می توان گفت همکاری شهروندان بیشتر شده اما بازهم در این زمینه احتیاج به آموزش های مستمر است. در واقع راهکارهای شهرداری بر فرهنگ و اصلاح سبک زندگی شهروندان تأثیرگذار بوده است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2261

به "شهـر نفس می کشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهـر نفس می کشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید