سهم اندک تبریز از بودجه استانی

به گزارش جعبه مهر، سیدمرتضی احمدپور- تبریز - خبرنگار:شاید یکی از گلایه های همیشگی بعضی شهروندان ساکن شهرهای کوچک آذربایجان شرقی توجه بیش از حد به تبریز نسبت به دیگر شهرهای استان باشد. آنها از این که توجه ویژه مسئولان در همه حوزه ها فقط معطوف به تبریز باشد گله هایی دارند و خواهان توجه بیشتر به شهرهای کوچک تر هستند.

سهم اندک تبریز از بودجه استانی

اما با نگاهی به آمار بودجه های توزیعی و خدمات ارائه شده تعیین می گردد که نه تنها سهم تبریز بیشتر نیست، بلکه تبریزنشینان زندگی به مراتب کم برخوردارتری نسبت به دیگر مراکز استان های کشور دارند. آن هم در حالی که این شهر پذیرای نیمی از جمعیت استان است و از بودجه عمرانی استان حدود 350 میلیارد تومان در امسال تنها 84 میلیارد تومان سهم تبریز است. مسأله ای که فرماندار تبریز چندی پیش در گفت وگو با خبرنگاران به آن اشاره نمود. به همین بهانه با بهروز مهدوی فرماندار تبریز گفت وگو کردیم که صحبت هایش را در ادامه می خوانید.

  • در صحبت های خود از صندلی پایین تبریز در تقسیم منابع اقتصادی و امکانات استان گفتید. در این زمینه بیشتر شرح دهید.

تبریز در خوشبینانه ترین حالت 45 درصد جمعیت استان را در خود جای داده است. در حالی که سهم خود شهرستان تبریز از نظر جغرافیایی در استان بسیار کمتر است. این یعنی تراکم جمعیت بیشتر در تبریز و مسائلی که از این تراکم نصیب شهروندان می گردد. این در حالی است کهدرتقسیم بندیبودجه های عمرانی سهم تبریز اصلا به اندازه جمعیتی که پذیرا شده نیست و در بعضی موارد در مقایسه سرانه ای از یک شهر کوچک هم کمتر است و این بی عدالتی موجب مسائل بسیاری می گردد. به این مسأله توجه داریم که رسیدگی بیشتر به روستاها و شهرهای کوچک موضوع مهاجرت معکوس را تسریع می نماید، اما درباره انتقاداتی که نسبت به تخصیص منابع به شهر تبریز مطرح می گردد، چنین چیزی وجود ندارد. آن هم در حالی که با موج گسترده مهاجرت به مرکز استان روبه رو هستیم و مشکل حاشیه نشینی در تبریز و سکونت 450 هزار نفر در سکونتگاه های غیررسمی باید با تخصیص منابع اقتصادی بیشتر کم رنگ تر گردد.

  • مسئله ای که در ارائه خدمات در تبریز وجود دارد، این است که بیشتر ادارات فاقد حوزه تبریز هستند و به صورت همان اداره کل استان در این شهر فعالیت می نمایند. در حالی که در دیگر شهرها اداره مخصوص به خود آن منطقه فعال است. در این زمینه و برای خدمات رسانی به مردم مسئله ای وجود ندارد؟

یکی از ایراداتی که فرمانداری تبریز هم بارها به آن اشاره نموده است، همین نبود اداره تبریز در بعضی ادارات کل است که فرمانداری را با چالش حل مسائل اداری روبه رو می نماید. بعضی ادارات مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره مستقل در تبریز ندارند و تعیین است که کارشناسان این اداره کل باید توان خود را به تمام شهرستان ها تقسیم نمایند و نمی توانند تمرکز کاملی بر دفتر تبریز و مراجعان این شهر داشته باشد.

این موضوع موجب کم شدن تمرکز حل مسائل می گردد، به نحوی که ادارات کل باید همزمان به همه شهرهای استان و تبریز جوابگو باشند. در این بین مسائل خود تبریز هم تحت الشعاع قرار می گیرد. در موارد دیگری هم این بی عدالتی ها وجود دارد مثلا رسانه ملی که با عنوان شبکه سهند در استان فعال است چند درصد برنامه های خود از جمله برنامه خبری را به تبریز اختصاص می دهد؟ آن هم در حالی که در بعضی دیگر شهرهای کشور توجه به مرکز استان بیشتر است.

شما عنوان کردید که سهم تبریز از بودجه های استانی کم است و در ارائه خدمات به این شهر و روستاهای آن مسائل متعددی وجود دارد. در حال حاضر وضعیت روستاهای اطراف تبریز چگونه است؟ به ویژه این که در روستاهایی مانند باغ معروف، کجوار و آناخاتون مسائل اولیه مانند کمبود برق و آب وجود دارد. روستاهای تبریز که همیشه شاهد ورود جمعیت مهاجران به آنها هستیم نسبت به جمعیت خود مورد بی مهری قرار گرفته اند.

میزان ارائه خدمات و تکمیل زیرساخت ها در روستاهای محروم و حاشیه ای تبریز با توجه به کمبود اعتبارات در نظر گرفته شده برای مرکز استان بسیار کمتر است. به طوری که راه های این روستاها کشش جمعیت را ندارد و مسائل و تصادفات زیادی را شاهد هستیم. در بعضی روستاها مشکل آب رسانی همچنان وجود دارد، البته کوشش فرمانداری و بخشداری تبریز توجه به حل این کمبودهاست، به نحوی که تنها در 3 روستای باغ معروف، کجوار و آناخاتون 200 تن قیر رایگان توزیع نموده ایم تا مشکل راهسازی و بهسازی مسیرهای روستایی انجام گردد، اما به هر حال همان محرومیت های تبریز بلکه بیشتر در روستاهای حاشیه ای این شهر وجود دارد.

  • اعمال محدودیت های ترافیکی در تبریز که قرار است از چند روز آینده آغاز گردد موجب ناراحتی مردم ساکن تبریز شده است. آنها معتقدند تمرکز ادارات و مراکز درمانی در مرکز شهر و ترددهای زیاد منجر به این اعمال محدودیت ها شده است و مسائلی را برای آنها به وجود می آورد. در این زمینه چه تدابیری دارید؟

میزان مراجعه به شهر تبریز هم از خود شهرهای استان و هم استان های همجوار همیشه قابل توجه بوده است. مسأله ای که موجب تشدید ترافیک تبریز به ویژه در مرکز شهر شده است. مرکز شهر تبریز محل فعالیت مراکز درمانی متعدد است که اغلب مراجعان از شهرهای اطراف برای درمان به این منطقه مراجعه می نمایند. آنها خودروهای خود را ساعت های متمادی در خیابان پارک می نمایند یا دائم در حال تردد هستند که یک ترافیک سنگین همیشگی را به وجود آورده است. برای کاهش بار ترافیک در این مناطق طرح زوج و فرد و محدودیت های ترافیکی در تبریز از مهر اجرا می گردد. اجرای طرح زوج و فرد در مرکز شهر به صورت عملیاتی و جدی اجرا خواهد شد.

البته با توجه به مسائلی که برای سکنه این محدوده ها به وجود می آید کارهای لازم صورت خواهد گرفت تا خودروهای شهروندان تبریزی ساکن محدوده مرکزی شهر طبق ضوابط خاص جریمه نشوند. در این زمینه اقداماتی برای تمرکززدایی مراکز درمانی در شهر تبریز در حال اجرا است که از جمله آنها می توان به احداث مراکز درمانی بزرگ در خارج از شهر مانند شهرک خاوران اشاره نمود. با تکمیل این بیمارستان ها مراجعان غیربومی نیازی به ورود به تبریز ندارند و می توانند در مراکز درمانی اطراف شهر از خدمات سلامت بهره مند شوند.

  • با توجه به مسائلی که در خصوص کمبود منابع اقتصادی و اعتبارات عمرانی در تبریز گفتید، چه راهکاری از سوی فرمانداری تبریز در این زمینه ارائه شده و چه برنامه هایی را دنبال می کنید؟

این موضوع در مدت اخیر با جدیت در شورای برنامه ریزی استان پیگیری می گردد. کارشناسان فرمانداری تبریز مستندات خود را به مدیران برنامه و بودجه ارائه می دهند و درصدد ارتقای سهم تبریز در تقسیم منابع هستیم. استاندار آذربایجان شرقی و معاونت هایش از جمله معاونت عمرانی توجه و همراهی خوبی در این زمینه دارند. البته این ارتقای صندلی باز هم به نفع کل استان خواهد بود، چراکه علاوه بر سکونت 45 درصدی شهروندان استان در این شهر امکانات تبریز مانند مراکز درمانی، خیابان ها و مراکز دیگر در خدمت همه مردم استان واقع شده است و ارائه بهتر امکانات در مرکز استان موجب بهره مندی سایر هم استانی ها خواهد شد.

البته طی سال ها شاهد اقدامات خوبی از سوی مسئولان در شهرهای مختلف بوده ایم و تأکید همه مسئولان توسعه همه جانبه و متوازن همه شهرها برای بهره مندی از امکانات و خدمات است. اما تبریز به عنوان مرکز استان و محل مراجعه روزانه بسیاری از هم استانی های عزیز تاکنون از توسعه مورد انتظار دور مانده و در این زمینه در کنار کوشش مسئولان باید خیران هم توجه بیشتری به تبریز داشته باشند. شاید محرومیت های تبریز در میان زرق و برق ها گم شده باشد، اما عمق بعضی از این محرومیت ها برای کلان شهری مثل تبریز بسیار بیشتر از بعضی روستاهاست.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2517

به "سهم اندک تبریز از بودجه استانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم اندک تبریز از بودجه استانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید