سفرنامه داروین و اشعار سنایی درباره پیامبر(ص) نقد و آنالیز می شوند

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران، نشست داروین جهانگرد با عنوان نشست هفتگی و سنای سنایی در مدایح مصطفوی در قالب یکی از جلسات درسگفتارهایی درباره سنایی فردا سه شنبه و پس فردا چهارشنبه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شوند.

سفرنامه داروین و اشعار سنایی درباره پیامبر(ص) نقد و آنالیز می شوند

داروین 22 ساله، 187سال پیش، سفری را با کشتی بیگل که برای نقشه برداری عازم سواحل امریکای جنوبی بود شروع کرد و 5 سال بعد در حالی که دور جهان را گشته بود به انگلستان بازگشت. مشاهدات دقیق زمین شناسانه، جانورشناسانه و گیاه شناسانه داروین طی این سفر بود که بعدها مبنای نظریه تکامل به وسیله انتخاب طبیعی وی نهاده شد و منجر به انقلاب داروینی شد. داروین خود از این سفر به عنوان مهم ترین رویداد زندگی اش یاد می نماید.

توضیح آن سفر و این مشاهدات موضوع سفرنامه ای شد که بعدها با عنوان The Voyage of the Beagle چاپ شد. نشست هفتگی شهر کتاب با عنوان داروین جهانگرد به این مساله اختصاص دارد و با سخنرانی محمدرضا معمارصادقی دانش آموخته ارشد فلسفه علم با گرایش تاریخ و فلسفه زیست شناسی در دانشگاه های شریف و UBC، همراه است.

این برنامه فردا سه شنبه 6 آذر از ساعت 16:30 در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می گردد.

برنامه دیگر مرکز فرهنگی شهر کتاب در این هفته یکی از سلسله نشست های درسگفتارهایی درباره سنایی است. یکی از نکات برجسته و نقاط قوت شعر قرن ششم توجه به ساحت ملکوتی پیامبر اسلام (ص) و مدایح مصطفوی است که در شعر شاعران باورمند و معنی گرا مانند سنایی و خاقانی و نظامی خود را بیشتر نشان می دهد.

سنایی شاعر پیشرو و نوگرا و تاثیرگذار قرن ششم علاوه بر آنچه که در حدیقه الحقیقه از پیامبر گرامی اسلام و خاندان ایشان یاد نموده است، قصایدی را هم به مدح ایشان اختصاص داده که گویای تیزبینی شاعر در تبدیل مدایح درباری به نعت و منقبت سرایی و اثبات کردن ناتوانی شاعران درباری در روی کردن به مفاهیم و مضامین اعتقادی و معنوی است.

تردیدی نیست که موضوعی مانند مدایح مصطفوی در بریدن سنایی از شعر درباری و رها شدن از قید و بندهای جا افتاده سبک خراسانی و نیز رهنمون شدن شاعر به وادی عرفان و روشن نگری عارفانه نقشی بی بدیل دارد به گونه ای که شاعران پس از سنایی هم این تجربه ماندگار او را به کار گرفته اند.

چهل وششمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره سنایی چهارشنبه 7 آذر با عنوان سنای سنایی در مدایح مصطفوی و سخنرانی عبدالرضا مدرس زاده همراه است.

این برنامه از ساعت 16:30 فردا در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می گردد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 710

به "سفرنامه داروین و اشعار سنایی درباره پیامبر(ص) نقد و آنالیز می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرنامه داروین و اشعار سنایی درباره پیامبر(ص) نقد و آنالیز می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید