سعدآباد میزبان دست بافته های عشایر و اقوام ایرانی

به گزارش جعبه مهر، مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد از دوشنبه 10 تیرماه میزبان نمایشگاه دست بافته های عشایر و اقوام ایرانی است.

سعدآباد میزبان دست بافته های عشایر و اقوام ایرانی

محمد شاهمرادی برگزارنماینده نمایشگاه دست بافته های عشایر و اقوام ایرانی گفت: در این نمایشگاه 120 اثر از جمله گلیم، ورنی، فرش، چنته و غیره از عشایر قشقایی، بختیاری و ایل شاهسون آذربایجان، آق قلا، ترکمن، زابل و بلوچ به نمایش درآمده است.

آثار این نمایشگاه که به همت معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی برگزار شده از تاریخ 10 تا 17 تیرماه 1398 در معرض دید عموم واقع شده است.

مجموعه دار دست بافته های عشایر و اقوام ایرانی افزود: علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند از ساعت 9 تا 18 به گالری ملی صنایع دستی به نشانی میدان تجریش، میدان دربند، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه نمایند.

این نمایشگاه چون در گالری ملی صنایع دستی برپا شده صرفاً برای نمایش عرضه شده است و فروش نخواهد داشت.

نقوش به کار رفته در دستبافته های ایران، بیانگر فرهنگ، سنن، تفکرات و باورهای مردم است، هنرهای سنتی این سرزمین ریشه در فرهنگ و بیشتر جنبه کاربردی دارد و عشایر ما از حامیان هنر کاربردی ایران اند.

فرش های عشایری منابع مهمی برای مطالعه هنر و فرهنگ ایران به شمار می روند و مهم ترین عرصه بروز ذوق به ویژه زنان و دختران عشایری و روستایی ایران است. آشنایی با قواعد ذوقی و بینش دیرینه در هنرهای بومی سرزمینمان موجب آگاهی از نگاه و فرهنگ پیشینیان و بازگشایی پنجره های فرو بسته به دنیای پیرامون ماست.

از آنجا که اصلی ترین نمودهای تصویری و نقوش فرش ایران را در حوزه عشایری و روستایی می توان یافت، باید به این دست بافته ها توجه ویژه ای گردد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: دنیای سفر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2696

به "سعدآباد میزبان دست بافته های عشایر و اقوام ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سعدآباد میزبان دست بافته های عشایر و اقوام ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید