رئیس کل بانک مرکزی: نرخ بهره بین بانکی در روزهای آینده به 18 تا 18.5 درصد می رسد، تاثیر شدید نرخ بهره بانکی بر تورم و سایر بازارها

به گزارش جعبه مهر، با توجه به اعلام رئیس کل بانک مرکزی مبنی براینکه نرخ بهره بین بانکی در روزهای آینده به 18 تا 18.5 درصد می رسد، یک تحلیلگر اقتصادی معتقد است: بانک مرکزی نباید اجازه دهد این نرخ کاهش یابد زیرا، اثرات تورمی شدیدی دارد و اگر نرخ بهره بین بانکی خیلی کاهش پیدا کند، موجب کاهش سود سپرده های بانکی می شود اما بانک ها به دلیل قدرت انحصاری خود، نرخ سود تسهیلات را پایین نمی آورند زیرا، با بالا بودن نرخ بهره تسهیلات می توانند زیان های خود را جبران کنند.

رئیس کل بانک مرکزی: نرخ بهره بین بانکی در روزهای آینده به 18 تا 18.5 درصد می رسد، تاثیر شدید نرخ بهره بانکی بر تورم و سایر بازارها

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، نرخ بهره در بازار بین بانکی یکی از انواع نرخ های بهره در بازار پول است که به نرخ های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می دهد که در واقع این نرخ، قیمت ذخایر بانک هاست و زمانی که آن ها در انتها دورۀ اقتصادی کوتاه مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می شوند، از سایر بانک ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می کنند.

بنابراین، نرخی که بانک ها در این شرایط به ذخایر یا پایۀ پولی دسترسی پیدا می کنند، نرخ بهره بین بانکی است که آمارها نشان می دهد این نرخ در ماهای خرداد، مرداد، شهریور و مره به ترتیب 10، 14.8، 17 و 20 درصد بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در جدیدترین اظهارات خود بیان کرده است که این بانک قصد دارد تا نرخ بهره بین بانکی را به 18 تا 18.5 درصد برساند.

در این راستا، کامران ندری - کارشناس اقتصادی - در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: از آنجا که انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده است و انتظار مردم این است که در ماه های آینده افزایش قیمت شدیدی نخواهیم داشت. همچنین، حجم مبادلات هم کم شده است، نیاز بانک ها به ذخایر برای تسویه بین بانکی هم کم تر می شود که با این امر، در بازار بین بانکی نرخ بهره یا قیمت ذخایر تا حدودی کاهش پیدا می کند. لازم به ذکر است که رئیس کل بانک مرکزی پیش از اینکه آینده نرخ بهره بانکی را اعلام کند، باید پیش بینی خود از تورم را مطرح کند.

وی افزود: اگر در یکسال آینده پیش بینی شود که نرخ تورم بالایی داریم طبیعتا در این شرایط حتی اگر نرخ بهره بانکی به صورت طبیعی هم در بازار کاهش پیدا کند، بانک مرکزی باید مداخله کند و اجازه ندهد این کاهش اتفاق بیفتد. هر تصمیمی درباره نرخ بهره بانکی به این وابسته است که پیش بینی نرخ تورم در آینده چگونه است؟ اگر بخواهیم با توجه به نرخ تورم ماهانه محقق شده نظر بدهیم، نباید نرخ بهره بانکی کاهش یابد زیرا، کاهش این متغییر می تواند تورم را تشدید کند.

زمان کاهش نرخ بهره بین بانکی نیست

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: براساس نرخ تورم ماهانه پیش بینی می شود که زمان مناسبی برای کاهش نرخ بهره بین بانکی نیست زیرا، نرخ بهره پایین می تواند در ماه های بعد اثرات تورمی داشته باشد. فعلا زمان کاهش نرخ بهره بین بانکی نیست. اگر نرخ تورم به مقدار قابل ملاحظی کاهش پیدا کرد، در آن زمان می توان درباره کاهش نرخ بهره بین بانکی صحبت کرد.

طبق گفته ندری، نرخ بهره بین بانکی نرخ بهره مرجع در نظام بانکی است و کاهش یا افزایش آن بر تمام نرخ های بهره (نرخ بهره سپرده، تسهیلات، اوراق دولتی و…) در بازارها تاثیر می گذارد اما از آنجا که در اقتصاد ایران چون نرخ بهره سپرده و تسهیلات به صورت دستوری تعیین می شود، این تاثیرات قابل مشاهده نیست مگر اینکه بانک مرکزی تصمیم بگیرد که تعیین نرخ بهره در بانک ها را آزاد کند و به اختیار بانک ها بگذارد.

جبران زیان بانک ها با نرخ بهره بالای تسهیلات

در ادامه وی گفت: همچنین، نرخ بهره اوراق هم باید متناسب با بازار تعیین شود اما تحت تاثیر فشارهای سیاسی است بنابراین، مکانیزم انتقالی نرخ بهره بین بانکی به دلیل مداخلات دستوری درست عمل نمی کند. اگر نرخ بهره بین بانکی خیلی کاهش پیدا کند باعث می شود تا نرخ بهره سپرده های بانکی هم کم شود و بانک ها به دلیل قدرت انحصاری که دارند، نرخ سود تسهیلات را پایین نمی آورند زیرا، با بالا بودن نرخ بهره تسهیلات می توانند زیان های خود را جبران کنند.

ندری در انتها سخنانش تاکید کرد: انتظار داریم زمانی که نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا کرد، باقی نرخ ها هم کاهش یابد و در زمان افزایشی آن هم نرخ بهره در کل اقتصاد افزایشی شود. پایین آوردن نرخ بهره می تواند شرایط را به تابستان و اوایل پاییز که نرخ تورم ماهانه بالایی را تجربه کردیم، بگرداند. بانک مرکزی باید مداخله کند تا نرخ بهره بین بانکی بیش از حد کاهش نیالد زیرا، یکبار در ابتدای سال جاری نرخ بهره در بازار بین بانکی تا هست درصد کم شد که در پی آن در تابستان و پاییز با اوج گیری تورم روبرو شدیم.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9075

به "رئیس کل بانک مرکزی: نرخ بهره بین بانکی در روزهای آینده به 18 تا 18.5 درصد می رسد، تاثیر شدید نرخ بهره بانکی بر تورم و سایر بازارها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس کل بانک مرکزی: نرخ بهره بین بانکی در روزهای آینده به 18 تا 18.5 درصد می رسد، تاثیر شدید نرخ بهره بانکی بر تورم و سایر بازارها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید