دکتر مونسان در مراسم جشن انتخاب میبد به عنوان شهر جهانی زیلو: ایران سومین کشور فراوری کننده صنایع دستی و نخستین کشور در کسب عنوان های جهانی این صنعت است

به گزارش جعبه مهر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایران سومین کشور فراوری کننده صنایع دستی و نخستین کشور در کسب عنوان های جهانی این صنعت است و این یک افتخار بزرگ برای ایران به حساب می آید.

دکتر مونسان در مراسم جشن انتخاب میبد به عنوان شهر جهانی زیلو: ایران سومین کشور فراوری کننده صنایع دستی و نخستین کشور در کسب عنوان های جهانی این صنعت است

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در مراسم جشن انتخاب میبد به عنوان شهر دنیای زیلو که با حضور غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای دنیای صنایع دستی، استاندار یزد و جمعی از مسئولان محلی برگزار گردید، با بیان این مطلب توضیح داد: به همه فعالان و شاغلان عزیز صنایع دستی و هنرهای سنتی که در سایه پایبندی به شعار حمایت از فراوری ملی، موجبات رونق مالی کشورمان را فراهم می نمایند، خدا قوت عرض می کنم.

او گفت: بار دیگر انتخاب شهر میبد به عنوان شهر دنیای زیلو را به ملت ایران، به ویژه مردم خونگرم و کوششگر میبد، خانواده بزرگ صنایع دستی کشور و پیش کسوتان این هنر ارزنده، تبریک می گویم و هم چنین با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امیدوارم دستاوردهای این چهل سال پرفراز و نشیب چراغی فراروی آینده روشن و امید بخش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد.

مونسان گفت: بی تردید همه ما مرهون سال ها کوشش هنرمندانه و مسوولانه هنرمندان و شاغلان صنایع دستی ایران هستیم و در سایه این همت و کوشش، خوشبختانه ایران سومین کشور فراوری نماینده صنایع دستی دنیا از لحاظ تنوع و اولین کشور دنیا از نظر ثبت شهرها و روستاهای دنیای است.

او در ادامه به افتخارات ایران در حوزه بین المللی در صنایع دستی اشاره نمود و اضافه نمود: ما با ثبت 8 شهر و 2 روستا در صندلی اول دنیا ایستادیم و پس از ایران کشور چین با 6 شهر و روستای ثبت دنیای و کشور شیلی با 4 شهر و روستا در مقام های بعدی قرار دارند. این در حالی است که ثبت 2 روستا و 1 شهر با عناوین دنیای و ثبت 10 روستا و 2 شهر با عناوین شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی را برای سال 1398 برنامه ریزی و هدف گیری نموده ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 2 میلیون نفر فعال در حوزه صنایع دستی داریم که 75 درصد بار فراوری این هنر صنعت نیز بر دوش بانوان است. هم چنین با توجه به میزان فراوریات صنایع دستی موجود و تنوع و تعدد رشته های صنایع دستی (295 رشته) و سایر شاخص های مطروحه در حوزه صنایع دستی بعد از کشورهای چین و هند، به عنوان سومین کشور برتر دنیا در حوزه صنایع دستی محسوب می شویم.

مونسان اضافه نمود: در سال گذشته شاهد جهشی در صادرات صنایع دستی بودیم که به وسیله گمرک 281 میلیون دلار صنایع دستی صادر شد. هم چنین بیش از پنج میلیون گردشگر وارد کشور شدند که اگر هرکدام 50 دلار خرید نموده باشند بیش از 250 میلیون دلار و در مجموع بیش از 530 میلیون دلار عاید کشور شده است. 9 ماهه سال جاری نیز 190 میلیون دلار صادرات رسمی صنایع دستی داشته ایم که با لحاظ صادرات چمدانی و غیر رسمی انشاء الله تا انتها سال آمار خوبی ارایه خواهد شد. این در حالی است که با شناسایی بازارهای جدید و برطرف بعضی چالش های این بخش می توانیم به رقم بالای 2 میلیارد دلار صادرات صنایع دستی دست یابیم.

او اضافه نمود: در این میان استان یزد با توجه به سابقه دیرینه در فراوری انواع صنایع دستی صندلی ویژه ای در شکوفایی این هنر- صنعت دارد و فعالان این حوزه در شهرستان میبد پیشانی درخشان فراوری زیلو در کشور هستند. هم اکنون در شهرستان میبد بیش از 300 دار زیلو برپاست و صدها نفر در فراوری آن در قالب فرش، مبل، تابلو، سجاده و غیره فعالیت می نمایند. در واقع عواملی هم چون قدمت، زنده بودن و تنوع محصولات، و میزان استفاده مردم از زیلو موجب شد تا پنجم آذرماه 97 بر اساس اعلام شورای دنیای صنایع دستی، شهر میبد به عنوان شهر دنیای زیلو معرفی گردید.

مونسان در ادامه گفت: همان طور که خانم غدا هیجاوی رییس محترم شورای آسیا و اقیانوسیه صنایع دستی در ازیابی خود گزارش داده اند صفر تا صد فرآیند بافت زیلو در داخل خود شهر میبد انجام می گردد و آشنایی مسئولان و اعضای رده بالای شهرستان میبد با این هنر و این که هر کدام به نوعی یک زیلوباف حرفه ای هستند گویای حضور زیلو در تارو پود زندگی اهالی میبد است.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: قدیمی ترین زیلویی که درحال حاضر در ایران موجود است، قطعه ای مربوط به سال 808 هجری قمری است که در موزه زیلوی میبد نگهداری می گردد و نفیس ترین زیلوی میبد نیز متعلق به قرن 12 هجری قمری است که بر روی آن 24 سجاده طراحی شده و در حاشیه آن نام واقف و تاریخ هزار و 118 هجری قمری نقش بسته است.

او گفت: ما با این باور که صنایع دستی اقتصاد بومی و ملی را متحول می نماید اقدام به تجهیز کارگاه ها، آموزش، پرداخت تسهیلات به زیلوبافان و در اختیار گذاشتن رایگان دار زیلوبافی به بافندگان برای احیای این صنعت تاریخی نمودیم و از هیچ یاری و حمایتی برای برند شدن زیلو در سطح دنیای نیز دریغ نخواهیم کرد.

مونسان اضافه نمود: خوشبختانه استان یزد از مهم ترین فراورینمایندگان و صادرنمایندگان صنایع دستی در کشور است و یکی از قطب های مهم صادرات صنایع دستی کشور در آینده خواهد شد. علاوه بر زیلو و گلیم، هم چنین سرامیک و سفال، کاشی سازی، زرگری، زیلوبافی، شعربافی، ترمه بافی، فرش بافی، شمد، دستمال، مخمل، دارایی، چادرشب بافی، گیوه بافی، حصیر بافی، خورجین بافی، روفرشی، احرامی، قلم زنی، شیشه گری، چرم سازی، موتابی و نمدمالی از جمله صنایع دستی این استان است.

او در ادامه گفت: ترمه بافی در استان یزد سابقه ای بیش از 250 سال دارد و همیشه جزو سوغات مهم این شهر و یکی از اقلام صادراتی آن بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: سال گذشته زیلو و گلیم نیز رتبه خوبی در صادرات صنایع دستی استان داشته اند و این نشان می دهد زیلوی میبد چه سهم ارنده ای نه تنها در اقتصاد بومی بلکه در اقتصاد ملی ما دارد.

معاون رئیس جمهوری در بخش انتهای صحبت های خود اضافه نمود: در پایان عرایضم ضمن قدردانی از برگزار نمایندگان این مراسم و تشکر از همکاری شهرداری و فرمانداری شهرستان میبد در برگزاری جشن زیلو امیدوارم با توسعه فعالیت ها و برنامه ریزی های بین بخشی میان دستگاه های شهرستان و استان، همکاری ها برای رونق بیشتر فراوری و صادرات زیلوی میبد گسترش یافته و هم چنین بهره مندی بهینه ای از برند دنیای آن جهت مطرح شدن میبد در ابعاد مختلف صورت گیرد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: سازمان میراث فرهنگی
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1138

به "دکتر مونسان در مراسم جشن انتخاب میبد به عنوان شهر جهانی زیلو: ایران سومین کشور فراوری کننده صنایع دستی و نخستین کشور در کسب عنوان های جهانی این صنعت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دکتر مونسان در مراسم جشن انتخاب میبد به عنوان شهر جهانی زیلو: ایران سومین کشور فراوری کننده صنایع دستی و نخستین کشور در کسب عنوان های جهانی این صنعت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید