خواص دارویی زنجبیل برای سلامتی

به گزارش جعبه مهر، زنجبیل در زمره مفیدترین و پرکاربردترین ادویه جات واقع شده است. پودر زنجبیل، زنجبیل خشک شده و روغن زنجبیل اشکال مختلف این گیاه دارویی پر کاربرد است.

خواص دارویی زنجبیل برای سلامتی

سرویس سلامت - زنجبیل برای قرن ها است که در طب، پخت و پز و فراوری استفاده می گردد.زنجبیل منبع فوق العاده ای از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E،ویتامین گروه B، منیزیم، پتاسیم، فسفر، سیلیکون، آهن، سدیم، کلسیم، روی، و بتاکاروتن است.زنجبیل یکی از مهم ترین ادویه ها و گیاهان دارویی است که تقریبا در سراسر دنیا و در مکاتب مختلف درمان های طبیعی به ویژه طب سنتی هند، آیورودا، مکتب طب سنتی ایران و طب سنتی چین به عنوان یکی از مهم ترین گیاهان دارویی که جنبه های درمانی مختلفی دارد،شناخته شده است. زنجبیل به طور کلی از جمله گیاهانی است که علاوه بر جنبه های درمانی به عنوان یکی از چاشنی های مغذی در تهیه و طبخ بسیاری از غذاهای ایرانی، هندی و چینی استفاده می گردد. متخصصان و درمانگران طب سنتی هند، آیورودا، در متون کهن خود زنجبیل را دارویی طبیعی، مقوی قلب، محرک جریان گردش خون و محرک هضم غذا می دانند و مواردی چون خاصیت ضدسرفه، ضد لخته شدن خون و ضدالتهاب را برای آن یادآور شده اند. در این مقاله بعضی از خواص زنجبیل می پردازیم:

زنجبیل و عارضه های گوارشی

اعتقاد بر این است که زنجبیل به عنوان یکی از کارآمدترین درمان برای مسائل گوارش است. این امر منجر متراکم کردن دستگاه گوارش و کاهش سنگینی شکم می گردد.مصرف زنجبیل درمان خوبی برای عظیمی و نفخ شکم به علت توانایی آن در دفع کردن گاز از روده است. با اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی خود، ناراحتی معده، قولنج و اسهال را نیز می توان تسکین داد و از آن ها اجتناب کرد. زنجبیل همچنین باعث جذب بهتر می گردد و جذب مواد مغذی در خون را بهتر می نماید.

درمان تهوع

بر اساس تحقیقات پژوهشگران استفاده از زنجبیل برای درمان تهوع و استفراغ دوران بارداری بسیار موثر است. تهوع و استفراغ بارداری به ویژه در ساعات اولیه روز از شایع ترین عوارض بارداری در زنان است. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، مصرف زنجبیل به میزان تعیین و تحت نظارت پزشک یا متخصص زنان موجب کنترل درمان تهوع و استفراغ در این دوران می گردد.

از شر اسپاسم ها رها شوید!

تونیک زنجبیل نیز یکی دیگر از فرآورده های این گیاه دارویی است که برای از بین بردن اسپاسم ها و گرفتگی عضلات از سوی درمانگران طب مکمل و جایگزین توصیه می گردد. این تونیک علاوه بر آنکه به صورت صنعتی از سوی کارخانه های فراوری محصولات گیاهی فراوری می گردد، به صورت سنتی نیز توسط درمانگران طب سنتی و مکمل در شیوه های مختلف درمان های طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. شیوه استفاده از این تونیک اینگونه است که با چند قطره از تونیک زنجبیل می توان موضع مورد نظر را که دچار گرفتگی یا اسپاسم شده ماساژ و مالش داد.

لاغری با مصرف زنجبیل

زنجبیل خواص ترموژنیک دارد؛ مواد غذایی ترموژنیک به خوراکی هایی اطلاق می گردد که دمای بدن را افزایش می دهند و در نتیجه سوخت و ساز بدن را تحریک می نمایند. به همین دلیل نیز به چربی سوزی یاری زیادی می نمایند. زمانی که متابولیسم بدن بالا باشد چربی های بیشتری می سوزاند، کاری که فقط با رژیم دریافت امکان پذیر نخواهد بود.

علاوه بر این زنجبیل برای هضم غذا مفید است. به خاطر اینکه می تواند حرکات مواد غذایی را در معده و روده کوچک کنترل کند. زمانی که هضم غذا به راحتی و درستی انجام می گیرد، می گردد ساده تر لاغر شد. یعنی بدون تحمل دل درد، گاز معده یا نفخ و غیره.

محققان هلندی به این نتیجه رسیده اند که زنجبیل متابولیسم بدن و فرایند سوخت و ساز چربی ها را بالا می برد. به عقیده این محققان زنجبیل احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می نماید و جلوی پُرخوری را می گیرد. نتایج آنالیز ها نشان می دهد که تأثیر ریزوم زنجبیل مشابه فلفل سیاه، چای سبز، چای سیاه، کافئین و کاپسایسین (یکی از ترکیبات موجود در فلفل ها) می باشد. برای همین هم اثرات مثبتی در کاهش وزن دارد.

به یاد داشته باشید که برای لاغری ضروری است که به مدت چند روز چای زنجبیلی میل کنید. این چای مکمل مناسبی برای یک رژیم سالم است. علاوه بر این ضروری است که مصرف چربی را کاهش دهید و تغذیه مناسبی سرشار از سالاد، سبزیجات بخارپز، پروتئین های سالم، فیبرهای غذایی و آب را دریابید.

با کمی ورزش و مصرف یک فنجان چای زنجبیلی بعد از هر وعده غذایی در مدت 5 هفته به وزن ایده آل خود نزدیک شوید.

خواص زنجبیل؛ 12 خاصیت طلایی زنجبیل برای سلامت و زیبایی

چای زنجبیل لیمو و جلوگیری از افزایش وزن

چای زنجبیل لیمو، نه تنها در یاری به از دست دادن وزن اضافه مؤثر است بلکه می تواند به شما یاری کند که وزن فعلی تان را حفظ کنید. مواد بیو اکتیو خاص موجود در لیمو به جلوگیری از افزایش وزن یاری می نمایند. یک مطالعه ثابت کرد که توانایی لیمو برای افزایش بتااکسیداسیون پراکسی زومال در بدن، به موش های آزمایشگاهی یاری کرد تا وزن فعلی شان را حفظ نمایند و در عین حال مانع تجمع چربی شد.

علاوه بر این، عطر خالص لیمو نیز برای کاهش وزن مفید است. عطر لیمو، سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال نموده، سرعت سوخت و ساز را افزایش می دهد و عملکرد ارگان ها را بهبود می بخشد و همزمان با تمام این ها، استرس را کاهش داده و هوس ها را فرو می نشاند. شما درحالت ایده آل باید چای زنجبیل لیمو را در صبح بنوشید. برای بهره مندی از مواد مغذی سودمند زنجبیل لیمو، همواره از مواد تازه بهره ببرید.

تاثیر زنجبیل در پیشگیری از سرطان

سرطان، بیماری بسیار جدی و خطرناکی است که با رشد کنترل نشده سلول های غیر طبیعی شناخته می گردد. در سال های اخیر عصاره زنجبیل به عنوان یک درمان جایگزین برای بعضی انواع سرطان ها مورد آنالیز و مطالعه قرار می گیرد. خواص ضد سرطانی زنجبیل به جینجرول نسبت داده می گردد؛ ماده ای که به مقدار بسیار زیاد در زنجبیل خام یافت می گردد. جینجرول اصلی ترین ترکیب فعال زیستی زنجبیل به شمار می رود و دارای اثرات قوی ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می باشد.

در مطالعه ای که پژوهشگران بر روی 30 فرد صورت دادند، تعیین شد که مصرف 2 گرم عصاره زنجبیل در روز، تعداد مولکول های مستعد ابتلا به التهاب را در روده عظیم به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. با این حال مطالعه پیشگیرانه اجرا شده بر روی گروهی از افراد که در معرض خطر جدی ابتلا به سرطان قرار داشتند، این یافته ها را تایید نکرد.

زنجبیل به درمان سرطان تخمدان یاری می نماید. نتایج پژوهش هایی که در مرکز مطالعات سرطان در دانشگاه میشیگان اجرا شده است نشان می دهد که پودر زنجبیل روی سلول های سرطانی تأثیر می گذارد و به از بین بردن آن ها یاری می نماید.

خواص زنجبیل در کاهش قند خون

هر چند این حوزه از مطالعات علمی نسبتا جدید محسوب می شوند، اما می توان گفت که زنجبیل دارای خواص ضد دیابتی قوی است. در مطالعه جدیدی که در سال 2015 بر روی 41 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 صورت گرفت، تعیین شد که مصرف 2 گرم پودر زنجبیل در هر روز قند خون ناشتا را 12% کاهش می دهد. زنجبیل هم چنین شاخص HbA1c (شاخصی برای شرایط قند خون در بلند مدت) را به طور چشمگیری بهبود می بخشد، به گونه ای که مصرف آن در یک دوره زمانی 12 هفته ای با 10% کاهش در شاخص HbA1c همراه است.

نتایج این مطالعه هم چنین نشان داد مصرف زنجبیل کاهش 28 درصدی نسبت ApoB/ApoA-I و نیز کاهش 23 درصدی شاخص لیپو پروتئین های اکسید شده را به دنبال دارد. این دو از مهمترین عوامل خطر بیماری های قلبی هستند؛ بنابراین زنجبیل موجب کاهش میزان این دو شاخص و در نتیجه کاهش خطر بیماری های قلبی می گردد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: setare.com
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8102

به "خواص دارویی زنجبیل برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص دارویی زنجبیل برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید