خلاقانه ترین اختراع برای جلوگیری از شیوع کرونا

به گزارش جعبه مهر، دانشمندان آمریکایی اقدام به ساخت یک پروتئین مصنوعی برای خنثی کردن ویروس کووید 19 و جلوگیری از شیوع آن در میان افراد کرده اند.

خلاقانه ترین اختراع برای جلوگیری از شیوع کرونا

به گزارش خبرنگاران از خبرنگاران، با گذشت بیش از 8 ماه از شیوع جهانی ویروس کرونا، هنوز کشور ها پیروز به پیدا کردن راه حلی برای مقابله موثر با آن نشده اند. همچنین بارقه های امید برای یافتن واکسن کرونا در آینده بسیار نزدیک وجود ندارد و براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت نباید تا اواسط سال 2021 انتظار ورود واکسن کووید 19 را به بازار داشته باشیم. در کنار تلاش های غول های داروسازی جهان برای یافتن واکسن کرونا، دانشمندان به دنبال راه حلی برای جلوگیری از شیوع بیماری در جامعه هستند و به تازگی دانشمندان آمریکایی به راه حلی در این زمینه دست یافته اند.

بر این اساس، دانشمندان دانشگاه واشنگتن به تازگی یک پروتئین مصنوعی را اختراع کرده اند که می تواند با اتصال به ویروس کرونا مانع از شیوع آن در محیط و بیمار شدن افراد شود. دانشمندان امیدوارند با استفاده از این پروتئین مصنوعی بتوانند زنجیره شیوع را در جامعه قطع کنند.

محققان می گویند می توان از این پروتئین مصنوعی برای تولید اسپری های مخصوص استفاده کرد که افشانه کردن این اسپری در بینی افراد، باعث می شود ویروس کرونا در محیط پس از عبور از مجاری بینی خنثی شود و نتواند فرد را به کووید 19 مبتلا کند.

دانشمندان تاکید دارند هنوز مراحل انجام این طرح در محیط آزمایشگاهی باید ادامه یابد، اما ما همچنان امیدواریم روش موثری برای کنترل شیوع ویروس را بیابیم. ما برای تولید این پروتئین برخلاف آزمایشاتی که در گذشته اجرا شده است از موجودات زنده و حیوانات استفاده نکرده و از مهندسی ژنتیک برای تولید آن بهره گرفتیم.

در این روش، مولکول های ریز پروتئین تولید شده با اتصال به شاخک های ویروس کرونا، منجر به خنثی شدن آن می شوند. زمانی که شاخک های ویروس درگیر پروتئین شوند دیگر نمی توانند به سلول های زنده بدن انسان متصل شده و باعث بیماری فرد شوند.

دانشمندان دانشگاه واشنگتن با بررسی بیش از 2 میلیون مولکول مختلف پروتئین، در نهایت 118 هزار مولکول پروتئین را در این زمینه در محیط آزمایشگاهی ترکیب، تولید و آزمایش کردند. آن ها پیروز شدند یک مولکول پروتئین را که به صورت موثر باعث خنثی شدن ویروس کرونا می شد را شناسایی و تکثیر کنند. از این مولکول می توان به عنوان پودر و اسپری در بینی و مجاری تنفسی افراد استفاده کرد.

این تحقیقات یکی از ده ها پژوهشی است که در حال حاضر در ایالت های مختلف آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا در حال انجام است. دولت آمریکا نتوانسته است تا به امروز شیوع کووید 19 را در کشور کنترل و مدیریت کند. از زمان شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده، بیش از 6 میلیون و 400 هزار تن به آن آلوده و از این میان، 191 هزار تن جان خود را از دست داده اند.

پیش تر نیز دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا یک اسپری حاوی آنتی بادی (پادتن) برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اختراع کرده بودند. دانشمندان می گویند این اسپری حتی بهتر از استفاده از ماسک و دستکش، می تواند مانع انتقال ویروس از راه تنفس به افراد سالم و آلوده شدن آن ها شود. این اسپری مخصوص استفاده در بینی است و در صورتی که فرد آن را استنشاق کند عوارض جانبی ندارد.

یکی از دانشمندان در این رابطه گفت: ما امیدواریم با استفاده از این روش در کوتاه مدت مانع از انتقال ویروس کرونا در میان هزاران نفر شویم. در صورت کنترل شیوع ویروس در کوتاه مدت، می توانیم امیدوار باشیم واکسن کرونا بزودی کشف شود و ایمنی بلند مدت در مقابل کووید 19 در جامعه حاصل شود. این اسپری بینی حاوی آنتی بادی هایی (پادتن) است که شبیه سیستم ایمنی بدن انسان کار می کنند. جنس این آنتی بادی ها از پروتئین است و در خون پستاندارانی همانند لاما (شتر بدون کوهان) و شتر یافت می شوند. با این حال، این آنتی بادی ها از خون این جانوران استخراج نشده است بلکه در محیط آزمایشگاهی و با مهندسی ژنتیک با هدف مقابله با ویروس کرونا تولید شده است.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است این آنتی بادی ها با گیر انداختن ویروس کرونا در بینی، آن ها را غیرفعال می کنند و ویروس دیگر نمی تواند به سلول های بدن انسان حمله کند.

محققان می گویند در صورت تایید نهایی این اسپری، می توان در زمانی کوتاه به تولید انبوه آن رسید. پیتر والتر، استاد دانشگاه کالیفرنیا در این رابطه گفت: این اسپری بسیار کارآمدتر از وسائل حفاظتی مانند ماسک و دستکش می تواند در مقابل ویروس کرونا عمل کند. این اسپری می تواند نقش بسیار مهمی در غیرفعال کردن ویروس کرونا در بینی و توقف آن برای ورود به سیستم تنفسی داشته باشد. برای آن هایی که به واکسن کرونا دسترسی ندارند، استفاده از این اسپری می تواند بهترین راه حل باشد.

دولت فدرال امیدوار است با راه حل های علمی در زمینه مبارزه با ویروس توفیقی کسب کند. هم اینک دو واکسن کرونا از سوی دو غول داروسازی این کشور با همکاری دولت در مرحله پایانی آزمایشات واقع شده است. دولت آمریکا به مقامات ایالتی وعده داده است خود را برای توزیع واکسن کرونا در اول ماه نوامبر (11 آبان ماه) آماده کنند.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7467

به "خلاقانه ترین اختراع برای جلوگیری از شیوع کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلاقانه ترین اختراع برای جلوگیری از شیوع کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید