خبرنگاران کشت زیتون در طرحی 10 ساله تا 150 هزار هکتار توسعه می یابد

به گزارش جعبه مهر، سمنان- خبرنگاران- مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح 10 ساله توسعه زیتون سطح زیر کشت این محصول را تا 150 هزار هکتار توسعه می بخشد.

خبرنگاران کشت زیتون در طرحی 10 ساله تا 150 هزار هکتار توسعه می یابد

به گزارش خبرنگاران، جواد میرعرب رضی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در سمنان اضافه کرد: اکنون بیش از 93 هزار هکتار اراضی در کشور زیر کشت زیتون است.

وی با اشاره به تدوین طرح 10 ساله برای توسعه زیتون در کشور خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح توسعه ای سطح زیر کشت زیتون با سطح غیربارور به 150 هزار هکتار می رسد.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد تا با اجرا و تحقق طرح توسعه زیتون تولید روغن زیتون نیز به 100 تن برسد.

وی با اشاره به حمایت های وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه سطح زیر کشت محصول زیتون گفت: بخش عمده اقدامات وزارتخانه در حوزه های انتقال دانش فنی و اجرای کلاس های ترویجی و آموزشی هست.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، درباره سرمازدگی باغ های زیتون نیز تاکید کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی سرمازدگی امری حتمی و بخشی جدایی ناپذیر است، اما ضرورت دارد در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

میرعرب رضی شرح داد: بخشی از مبارزه با سرمازدگی نیز به مدیریت تغذیه باغ بستگی دارد؛ به این معنا که استفاده از کود و همچنین ارقام مقاوم در برابر سرما در کاهش میزان سرمازدگی تاثیر مستقیم دارد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در محصول زیتون رقم آربکین رقمی است که در برابر سرما مقاوم است.

زیتون سمنان مناسب برای روغن گیری با کیفیت مطلوب

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سمنان از استان های خوب در زمینه کشت زیتون است اضافه کرد: بخشی از کشت زیتون در سمنان در قالب فضای سبز است.

میرعرب رضی سطح زیر کشت زیتون در استان سمنان را چهار هزار و 300 هکتار عنوان و تاکید کرد: میزان تولید زیتون نیز در این استان 12 هزار تن است.

وی با بیان اینکه استان سمنان در زمینه کشت زیتون عملکرد مطلوب دارد اضافه کرد: سمنان در زمینه کشت و تولید زیتون جزو 5 استان برتر کشور است.

وی با بیان اینکه عملکرد استان سمنان بیشتر به سمت تولید روغن زیتون است اضافه کرد: مصرف کنسرو در کشور 4 برابر میانگین جهانی است اما باید رویکرد به سمت مصرف روغن باشد و این اهتمام در استان سمنان وجود دارد.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: 17 درصد از عملکرد موجود در استان سمنان تبدیل به روغن می شود و این روغن با توجه به اقلیم کیفیت خوبی دارد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 9813

به "خبرنگاران کشت زیتون در طرحی 10 ساله تا 150 هزار هکتار توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کشت زیتون در طرحی 10 ساله تا 150 هزار هکتار توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید