خبرنگاران مدیرکل راه آهن: تعریض ریل اینچه برون به ترکمنستان آماده اجراست

به گزارش جعبه مهر، گرگان - خبرنگاران - مدیرکل راه آهن شمال شرق 2 مستقر در گرگان گفت که تخصیص اعتبار ارزی برای تعریض خط ریلی گمرک اینچه برون استان گلستان صورت گرفت و منتظر اقدامات اجرایی مرتبط از سوی کشور ترکمنستان هستیم.

خبرنگاران مدیرکل راه آهن: تعریض ریل اینچه برون به ترکمنستان آماده اجراست

محسن اعتماد عصر سه شنبه در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گلستان و کارگروه توسعه صادرات استان گفت: با پیگیری راه آهن جمهوری اسلامی؛ هماهنگی لازم از سوی وزارتخانه های خارجه و راه و شهرسازی انجام شده است.

به گزارش خبرنگاران، اتصال خط عریض ریلی 2 کشور ایران و ترکمنستان در نقطه صفر مرزی اینچه برون استان گلستان علاوه بر افزایش مبادلات ریلی، سبب حذف هزینه های تعویض بوژی (شاسی قطار) برای دو کشور می شود.

خط ریلی اینچه برون به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب می تواند بخش قابل توجهی از مبادلات ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع را انجام دهد.

به گزارش خبرنگاران در این نشست استاندار گلستان هم خواهان آنالیز موانع احتمالی صادرات کالا از گمرکات استان از سوی مسوولان دستگاه های مرتبط گلستان شد.

هادی حق شناس گفت: مسوولان دستگاههای صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، گمرک، راه آهن، راهداری، پایانه ها و اتاق بازرگانی گرگان از جمله دستگاه هایی هستند که باید موانع پیش روی تجارت استان با کشورهای هدف را احصا و پیگیری حل آن در سطح استان و ملی را پی گیری نمایند.

همچنین مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این نشست از برپایی نمایشگاه محصولات کشاورزی ایران در کشور افغانستان طی روزهای 21 تا 24 بهمن ماه آینده اطلاع داد و خواهان حضور گسترده تر تجار استان در این نمایشگاه شد.

افغانستان یکی از کشورهای مقصد اصلی صادرات محصولات کشاورزی استان گلستان به شمار می رود.

به گزارش خبرنگاران، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در این نشست به شرایط صادرات کالا از گمرکات استان طی 9 ماه امسال اشاره نمود و گفت: در این بازه زمانی افزون بر صد هزار دلار کالا از استان صادر شد.

به گفته حسین طلوعیان، بیشترین کالای صادراتی گلستان به کشورهای عراق، ترکمنستان، قزاقستان، افغانستان، بلغارستان، چین و رومانی بوده است.

همچنین علی محمد چوپانی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان و امانگلدی شادمهری نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی تقویت هر چه بیشتر دیپلماسی مالی به منظور رونق مبادلات تجاری با کشور همسایه ترکمنستان را خواهان شدند.

منطقه مرزی اینچه برون با بهره مندی از زیرساخت های ریلی، گمرکی و پایانه ای در 80 کیلومتری شمال شهرستان گنبدکاووس واقع است.

به گزارش خبرنگاران فعالیت گمرک گلستان به بیش از یکصد سال قبل برمی شود که با توجه به مراودات دریایی بنادر غربی استان و در راس آن گمیشان با کشور روسیه رونق داشت اما به دلایلی همچون پسروی آب دریای خزر این فعالیت کمرنگ شد.

اکنون اینچه برون مرکز گمرکات استان گلستان است و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان است.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 8872

به "خبرنگاران مدیرکل راه آهن: تعریض ریل اینچه برون به ترکمنستان آماده اجراست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مدیرکل راه آهن: تعریض ریل اینچه برون به ترکمنستان آماده اجراست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید