جشنواره ای با نوای موسیقی محلی گیلان، اجراها به دومین شب رسید

به گزارش جعبه مهر، به گزارش خبرنگاران، استان گیلان یکی از غنی ترین گنجینه های فرهنگ موسیقی را دارا است. دکتر امیراشرف آریانپور در کتاب گیلان می نویسد: این گنجینه غنی فرهنگ موسیقی، برخلاف بسیاری از مناطق ایران از وحدت سبک برخوردار نیست. به این معنا که نقاط مختلف گیلان چه از نظر تنوع آوازها و چه از لحاظ خصوصیات ملودی و ریتم از سبک های متفاوتی برخوردارند و این تفاوت سبک به ویژه بین موسیقی مردم توالش با موسیقی محلی مناطق دیلمان و اسپیلی و سایر نواحی گیلان به چشم می خورد.

جشنواره ای با نوای موسیقی محلی گیلان، اجراها به دومین شب رسید

از روز گذشته شهر رشت و مردم هنر دوست گیلان میزبان برگزاری همزمانی سی و چهارمین موسیقی فجر هستند. جشنواره ای که بیشتر رنگ و بوی موسیقی بومی و محلی گیلانی را به خود گرفته و فرصتی مناسب برای اجرای گروه های موسیقی این استان شده است.

این جشنواره که با حضور 15 گروه موسیقی از روز گذشته شروع به کار نموده تا 10 اسفندماه در مجتمع خاتم الانبیا (ص) اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان رشت ادامه دارد و هنردوستان گیلانی در هر روز می توانند شاهد سه اجرا در سانس های 18، 19:30 و 21 باشند.

گروه ها در 16 نوبت اجرا می نمایند

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان در این باره در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به 15 گروه موسیقی، گفت: این گروه ها در 16 نوبت از روز گذشته تا 10 اسفندماه هر روز در سه سانس اجرا می نمایند.

سیدامیر مصباح با بیان اینکه به رغم اینکه این جشنواره همزمانی جشنواره موسیقی فجر در استان گیلان همزمان با 15 استان دیگر در کشور است، اضافه کرد:. کوشش شده در این جشنواره بیشتر از گروه های موسیقی گیلانی برای اجرا بهره گیری گردد.

وی با اشاره به اینکه در این جشنواره تنها دو گروه موسیقی از تهران به اجرا می پردازنند، گفت: مابقی گروه ها و هنرمندان شناخته شده موسیقی بومی و محلی استان گیلان هستند.

مصباح در ادامه به اجرای گروه های در این جشنواره نیز اشاره و اعلام کرد: دونوازی کمانچه و دودوک به سرپرستی حسام اینانلو و رضا عسگرزاده، ارکستر ما به سرپرستی مهرداد فقیری، دورگ به سرپرستی بهرام کریمی و امیرعاشورپور، گروه موسیقی نواحی گیل و دیلم به سرپرستی محمدرضا شاه نوری، جلیل به سرپرستی جلیل شعاع و ماخولا تا ششم اسفندماه به اجرامی پردازنند.

وی همچنین ادامه داد: روشنا به سرپرستی مظفر شفیعی، فسانه به سرپرستی محمدعلی خودشناس و محمدصالح غلامی دیلمی، مونهد به سرپرستی مسعود دلجو، رسیتال ویولن و گیتار به سرپرستی نوید شعبان زاده و الهه اسماعیلی فر، نهفت به سرپرستی حمید دلیری و رامین متبسم، نواحی آوای مهر به سرپرستی محمد آفریدون و ارکستر فیلارمونیک گیلان به سرپرستی کیوان حبیب زاده و پدرام فر یوسفی تا 10 اسفندماه اجرای برنامه می نمایند.

مصباح با بیان اینکه علاقه مندان می توانند برای تهیه بلیت اجراها به سایت هفت ساز مراجعه نمایند، اضافه کرد: این جشنواره با همکاری انجمن موسیقی استان گیلان در بخش های موسیقی سنتی، نواحی، ردیف دستگاهی و بازسازی ترانه های قدیمی گیلان برگزار می گردد.

معاون هنری و سینمای اداره کل ارشاد گیلان تأکید کرد: این جشنواره فرصتی مناسب برای حضور گروه های موسیقی گیلانی فراهم نموده و امیدواریم در آینده بتوانیم با برنامه ریزی مناسب چنین جشنواره هایی بیش از گذشته برگزار کنیم.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 1174

به "جشنواره ای با نوای موسیقی محلی گیلان، اجراها به دومین شب رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره ای با نوای موسیقی محلی گیلان، اجراها به دومین شب رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید