بنایی قاجاری که به مرکز علم در عصر حاضر تبدیل شد!

به گزارش جعبه مهر، تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و از شهرهای بسیار دیدنی ایران است. این شهر دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری است در این شهر خانه بسیار قدیمی وجود دارد که از اواخر دوره زندیه و سال های آغازین دوران قاجار و زلزله ویرانگر سال 1193 هجری قمری به یادگار مانده است: خانه بهنام. تالار چلیپایی بسیار زیبا با فضایی مهتابی و نقاشی ها و تزئینات هنرمندانه آن مدعایی بر ابتکار هنرمندان آذربایجانی عصر زندیه است. مساحت کل ساختمان 1900 متر مربع و زیربنای آن در حدود 840 متر مربع است. در بخش ایرانگردی امروز به این خانه زیبا سری زده ایم، پس همراهمان باشید!

بنایی قاجاری که به مرکز علم در عصر حاضر تبدیل شد!

تاریخچه خانه بهنام

در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار، خانه بهنام نوسازی و با نقاشی هایی تزئین شد. در بازسازی اخیر این خانه، تا به امروز چند نگارگری ایرانی فرسکو کشف شده است که هم اکنون در حال تعمیر شدن توسط متخصصان می باشند.

معماری خانه بهنام

خانه بهنام دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد و شامل یک ساختمان اصلی، بعنوان ساختمان قشلاقی و یک ساختمان کوچک بعنوان ساختمان ییلاقی است. ورودی این ساختمان از کوچه مشیردفتر است. از سردر به هشتی و از هشتی به حیاط باغچه وارد می گردد. پنجره های اروسی آن با شیشه های رنگی به شمال و جنوب باز می گردد. ارتفاع ستون های ایوان شمالی معادل ارتفاع طنبی است. اتاق های گوشواره در طرفین طنبی قرار گرفته است.

حیاط بیرونی به دیواره هایی که دارای طاق نما هستند، محدود است. اندرونی خانه در شمالی ترین بخش ساختمان قرار گرفته که طرفین آن را اتاق هایی در قسمت شرق و غرب و مشرف به حیاط اندرونی تشکیل داده اند. پشت بام اتاق های اندرونی به صورت مهتابی استفاده می گردد. این بخش ساختمان دارای زیر زمین نیز هست که اتاق های زیر طنبی برای نشیمن تابستانی و دیگر اتاق ها به صورت انباری و مطبخی در آن، مورد استفاده قرار می گرفت.

در ادامه تصاویر دیگری از این خانه را باهم تماشا می کنیم و امیدواریم که هرچه زودتر این بیماری همه گیر از میان مردم دنیا رخت بربندد تا دوباره بتوانیم ایرانگردی و دنیاگردی کنیم و از زیبایی های دنیای اطرافمان به شیوه ای صحیح لذت ببریم.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: گردشبان
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7292

به "بنایی قاجاری که به مرکز علم در عصر حاضر تبدیل شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنایی قاجاری که به مرکز علم در عصر حاضر تبدیل شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید