برنامه های اجراشده برای مدیریت آب اشتباه است

به گزارش جعبه مهر، پروفسور کردوانی با اشاره به اینکه سه تکنولوژی ساخت سد، حفر چاه و لوله کشی، آب های زیرزمینی را نابود نموده است، گفت: برنامه های اجراشده برای مدیریت آب اشتباه است و باید فکری اساسی کرد.

برنامه های اجراشده برای مدیریت آب اشتباه است

پروفسور پرویز کردوانی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه مدیران به مردم درست مصرف کردن را آموزش ندادند، گفت: مدیران آب از سال 1340 چاه های عمیق و نیمه عمیق را حفر و تکنولوژی پیشرفته آب دنیا را معرفی کردند و گفتند هرچه می خواهید آب برداشت کنید . آن تکنولوژی همان شیر آب و شلنگ بود.از دهه 40 با تکنولوژی جدید در حوزه آب، 350 هزار چاه آب در کشور و در دشت قزوین نیز 6000 چاه حفر شد.این استاد دانشگاه اضافه نمود: سه تکنولوژی ساخت سد، حفر چاه و شیر و شلنگ، آب های زیرزمینی را نابود نموده و می خواهیم با سه تکنولوژی ازجمله باروری ابرها آن را جبران کنیم که این روش با توجه به اینکه بارندگی سالیانه کمتر از 250 میلی متر است صرفه اقتصادی ندارد و جبران نماینده کمبود آب نیست.کردوانی با اشاره به اینکه برنامه های اجراگردیده برای مدیریت آب اشتباه است و باید فکری اساسی صورت گیرد، شرح داد: در ایران طی دهه های اخیر مصارف خانگی و صنعت در اولویت دریافت آب قرار گرفتند و پس ازآن به کشاورزان گفته شد که آب موردنیاز بخش خود را از چاه تأمین نمایند و کشاورزی بدون توجه به منابع آبی توسعه داده شد و در پی آن سد و کانال کشی صورت گرفت که این امر به کاهش سطح آب های زیرزمینی منجر شد.

وی با اشاره به وضعیت کمبود آب در آمریکا گفت: 36 ایالت آمریکا به ویژه لس آنجلس با کم آبی روبرو است که سالیان گذشته مستر براند روز صفر و تمام شدن آب را در این شهر پیش بینی و اعلام نموده بود که بخش های کشاورزی، صنعت و سایر بخش ها مصارف خود را 25 درصد کاهش دهند و اگر کسی به آن عمل نکند راهی زندان خواهد شد، سپس در همان زمان ناظر آب اظهار داشت که شهروندان باید آب فضای سبز را از خانه جدا و کنتور مجزا دریافت نمایند.وی اضافه نمود: مستر براند چمن های مصنوعی را جایگزین چمن طبیعی کرد، پلیس آب گمارد و هرکسی که با شلنگ ماشین خود را می شست 500 دلار جریمه کرد، همچنین مصوب کرد تا فاضلاب خانگی تصفیه و مجدداً استفاده گردد، درختان را از بین برد و کاکتوس را جایگزین آن کرد و با این روش روز صفر پیش بینی گردیده را 7 سال به تأخیر انداخت. پروفسور کردوانی تأکید کرد: آب ترازو نیست و اعداد و ارقام ندارد که بگوییم دقیقاً در چه زمانی به اتمام خواهد رسید.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 160

به "برنامه های اجراشده برای مدیریت آب اشتباه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های اجراشده برای مدیریت آب اشتباه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید