بدن هایی که به علم پزشکی اهدا شدند ولی سر از آزمایش مواد منفجره درآوردند

به گزارش جعبه مهر، فرادید| چندی پیش جزئیات شکایتی علیه مرکز منابع بیولوژیکی در ایالت آریزونای آمریکا - به دنبال یورش ناگهانی اف بی آی در سال 2014 به مکانی خوف آور که در آن بقایای صد ها جسد و اعضای بدن نگهداری می شد - منتشر شد.

بدن هایی که به علم پزشکی اهدا شدند ولی سر از آزمایش مواد منفجره درآوردند

فرادید نوشت: این مرکز که اکنون پلمپ شده، متهم است به اینکه اعضای بدن را به صورت غیرقانونی فروخته است؛ عملی که با خواستۀ اهداکنندگان مغایر است.

اسنادی که به تازگی از دادگاه منتشر شده است نشان می دهد، خانواده های افرادی که اجسادشان به این مرکز اهدا شده بود باور کرده بودند اجساد خویشاوندانشان برای پژوهش های عملی و پزشکی استفاده خواهد شد.

جیم استافر یکی از چندین شاکیان این مرکز است. او به خبرگزاری اِی بی سی گفت، باور کرده بود اعضای بدن مادرش برای مطالعه روی بیماری آلزایمر- بیماری ای که مادرش به آن مبتلا بود- استفاده خواهد شد؛ اما بعد ها فهمید اعضای بدن مادرش برای آزمایش اثر مواد منفجره استفاده شده است.

او می گوید وقتی مرکز برگه رضایت اهدا جسد را به او داد، وی جلوی گزینه ای که می پرسید آیا راضی هستید جسد برای آزمایش اثرات مواد منفجره استفاد شود، گزینۀ نه را علامت زده بود؛ بنابراین این سؤال مطرح می شود که آیا تجارت اجساد اهدایی در آمریکا وجود دارد و اینکه مردم چه انتظاری از این نوع تشکیلات دارند؟

درحالیکه اهدای عضو توسط سازمان بهداشت و خدمات انسانی آمریکا سازماندهی شده است، اهدای جسد و بقایای آن صنعتی غیرقانونی محسوب می شود.

خرید و فروش جسد جرم محسوب می شود، در عین حال پراخت بهای منطقی برای هر آنچه به جسد مربوط می شود؛ از جمله: جا به جایی جسد، هزینه حمل و نقل و تدفین یا نگهداری آن کاری قانونی است.

آنچه که بهای منطقی خوانده می شود هم قابل تفسیر است. تشکیلات مختلف می توانند بر اساس سیاست ها و خدماتی که ارائه می دهند، هزینه های مختلفی دریافت کنند.

هیچ اطلاعات ثبت شده و دقیقی از اینکه چه تعداد جسد هر سال برای تحقیقات پزشکی اهدا می شوند وجود ندارد.

اما تخمین زده می شود که هزاران نفر در آمریکا اجساد خود را برای پیشرفت تحقیقات پزشکی اهدا می کنند. آن ها باور دارند در کاری خیر شرکت می کنند و به پیشرفت علمی پزشکی کمک خواهند کرد.

مراکز اهدای جسد در دانشگاه ها از اجساد برای تعلیم دانشجویان پزشکی استفاده می کنند؛ مانند دانشگاه کالیفرنیا که متعهد شده است از این اجساد برای برنامه جراحی اهدا عضو استفاده کند.

بیشتر بخوانید:

نگرانی دانشمندان از تولید کایمرای نیمه انسان نیمه میمون

درمان بیماری ژنتیکی با ویروس ایدز

انسان می تواند با هک بدن خود به عمر جاودانه برسد؟

مابقی دانشگاه ها مانند دانشگاه مردم شناسی تنسی از اجساد در مصارف دیگری استفاده می کنند، به طور مثال به تیم های پزشکی قانونی می آموزند چطور اجساد مراحل تجزیه شدن را طی می کنند.

برندی اشمیت، مدیر عامل خدمات آناتومی در دانشگاه کالیفرنیا به بی بی سی گفت: اینکه برای هر جسد اهدا شده چه اتفاقی بیفتد، بستگی به این دارد این جسد به کدام مرکز اهدا شود.

هرکسی که جسد را به امید آموزش و تحقیق اهدا می کند باید اطمینان حاصل کند که این جسد برای چه نوع آموزشی استفاده خواهد شد.

افراد باید بدانند اجساد را به کجا اهدا می کنند؛ به یک مؤسسه دانشگاهی، به هیئت آناتومی دولتی یا به یک شرکت خصوصی و... و اینکه این هدایای ارزشمند را برای حمایت از چه چیزی اهدا می کنند.

اشمیت می گوید قوانینی که در حال حاضر در آمریکا وجود دارد برای حمایت از اهدا کنندگان عضو و آن هایی که در علوم پزشکی فعالیت می کنند، کافی نیست.

او می گوید: نبود قوانین مشخص باعث شده شاهد سوء استفاده از اجساد باشیم.

بنا به گزارش ها، مرکز تحقیقات بیولوژیکی در آریزونا شرکت معتبری نبوده و به منزله کسب وکار سود آور و نه غیرانتفاعی فعالیت می کرده است. این مرکز اجسادِ خانواده های کم درآمد را به طور رایگان جا به جا می کرده و هیچ هزینه ای برای مراحل بعدی شامل تدفین یا سوزاندن جسد دریافت نمی کرده است.

بسکمک از خانواده هایی که اجساد خویشاوندانشان توسط این مرکز جمع آوری شده است، از گرانندۀ آن، فردی به نام استفان گور، شکایت کرده اند. این خانواده ها معتقدند از اجساد سوء استفاده شده و این مرکز به تعهدات خود عمل نکرده است.

مرکز دریافت جسد در قطر

در انگلستان، ویلز و ایرلند شمالی، گواهی نامه مرجع بافت انسانی برای دریافت اجساد اهدایی توسط مؤسسات لازم است. تعداد 19 مؤسسه در انگلستان اجساد اهدایی را می پذیرند.

در کشور های دیگر عقاید مذهبی ممکن است بر تصمیم افراد در اهدا جسد اثر بگذارد. به طور مثال در برخی کشور های آفریقایی حتی اهدای عضو نیز تابو محسوب می شود و هتک حرمت به جسد خلاف برخی آموزه های مذهبی است.

در قطر مرکزی وجود دارد که اعضای بدن انسان را برای تحقیقات پزشکی انقلابی وارد می کند. این مرکز 12 سال است در قطر فعالیت می کند.

این مرکز با نام سپیتار (Aspetar) سال 2007 بازگشایی شد و مکانی است برای پزشکان و جراحان فارغ التحصیل از سراسر جهان جهان که بتوانند روی نمونه های واقعی و نه شبیه سازی شده آزمایش انجام دهند.

این اعضا شامل شانه، زانو، مچ پا و تنه کامل انسان، از کشور هایی نظیر آمریکا به قطر صادر می شود.

بدن های نامیرا

اگرچه جزئیات دهشتناک مرکز منابع بیولوژیکی در آریزونا توجهات را به صنعت اهدای جسد جلب کرده است، عمل اهدای جسد فی نفسه عملی ارزشمند برای شناخت بدن انسان محسوب می شود.

یکی از موارد شایان توجه در این زمینه مورد سوزان پاتر است. این زن مسنِ اهلِ دنور در سال 2015 جسد خود را به دکتر ویک اسپیتزِر از دانشگاه کلورادو اهدا کرد تا از آن در پروژه انسان قابل مشاهده که طی آن اجساد انسان را به گونه های مجازی تبدیل می کنند، استفاده کند.

جسد سوزان منجمد و به 27000 قطعه، به باریکی مو، برش زده شد. سپس از هر بخش عکسبرداری شد؛ و پاتر اکنون یک جسد نامیرا شناخته می شود؛ زیرا تصویری 3 بعدی کامل از بدن او ساخته شده است.منبع: بی بی سیمترجم فرادید: عاطفه رضوان نیا

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: زندگی امروز
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 3274

به "بدن هایی که به علم پزشکی اهدا شدند ولی سر از آزمایش مواد منفجره درآوردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بدن هایی که به علم پزشکی اهدا شدند ولی سر از آزمایش مواد منفجره درآوردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید