ایجاد 33 هزار شغل در گلستان

به گزارش جعبه مهر، ستاره حجتی - گرگان- خبرنگار: نرخ بیکاری گلستان بر اساس آخرین طرح آمارگیری اشتغال از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان 11 درصد اعلام شد؛ عددی که به گفته استاندار گلستان با توجه به ظرفیت های موجود، قابل قبول نیست.

ایجاد 33 هزار شغل در گلستان

هادی حق شناس در جلسه کارگروه اشتغال استان با بیان این که تعهد مشخص شده اشتغال برای سال 98 که بیش از 4 ماه آن گذشته 28 هزار و 540 شغل است، می گوید: کوشش می کنیم سال جاری بیش از 33 هزار شغل در استان ایجاد کنیم. اگرچه ایجاد شغل کار سختی است، اما دستگاه های اجرایی وظیفه دارند موانع ایجاد اشتغال را حذف و روند کار را تسریع نمایند.

وی با اشاره به نرخ 11 درصدی بیکاری استان در بهار سال جاری می افزاید: گلستان یکی از 10 استان برتر کشور در برخورداری از ظرفیت های بالقوه است به همین دلیل این رتبه اشتغال زیبنده استان نیست. همه دلسوزان استان باید در تبدیل ظرفیت های بالقوه به بالفعل همکاری داشته باشند. حق شناس بیان می نماید: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اجرای طرح کارورزی بستر مناسبی برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم نموده است. این بهترین فرصت برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است که در زمینه شغل مورد نظرشان آموزش ببینند و مهارت پیدا نمایند. کارفرمایان نیز نیروی انسانی مورد نظر خود را از این طریق جذب نمایند. نماینده عالی دولت در گلستان با بیان این که در حال حاضر نزدیک به 80 هزار نفر در استان بیکار هستند، می افزاید: دستگاه های اجرایی باید بستر را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم و با جذب منابع ملی طرح های بزرگ و ملی را اجرا نمایند.

  • جذب 85 درصد اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم بیان می نماید: سهمیه گلستان از اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری 378 میلیارد و 400 میلیون تومان بود که تاکنون 320 میلیارد و 800 میلیون تومان به 4014 طرح پرداخت شده است. سعید مازندرانی با بیان این که 85 درصد اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری استان در سال گذشته جذب شد، می گوید: 20 درصد از تسهیلات به شرکت های حقوقی و 80 درصد به افراد حقیقی واگذار شده است. سعی شده افرادی که واقعا در روستاها به دنبال اشتغال هستند را در اولویت قرار دهیم. از این میزان تسهیلات سهم بانوان 26 درصد و آقایان 74 درصد بود. از میان 4014 طرح که تسهیلات دریافت کردند هم 53 درصد طرح ها ایجادی، 40 درصد توسعه ای و 7 درصد در گردش است. 51 درصد از تسهیلات هم به بخش کشاورزی پرداخت شد.

  • ضرورت تداوم نظارت بر طرح ها

دبیر کارگروه اشتغال گلستان با اشاره به ضرورت تداوم نظارت بر طرح ها اظهار می نماید: 3013 طرح مورد بازدید نهاده شد که 2638 طرح به طور کامل محقق شد و 375 طرح نیز دارای انحراف از تحقق تعهدات بود که بیشتر مربوط به بخش دام است. مازندرانی در خصوص عملکرد حوزه تسهیلات اشتغال فراگیر شرح می دهد: تاکنون 138 طرح به ارزش 69 میلیارد و 300 میلیون تومان با اشتغال 716 نفر از محل تسهیلات فراگیر، تسهیلات دریافت کردند. همچنین سال گذشته در طرح کارورزی 418 نفر جذب شدند که عملکرد 130 درصدی استان در این طرح را نشان می دهد. سال جاری سهمیه ما 792 نفر است که تاکنون 110 نفر در کارگاه های مختلف مشغول فعالیت شده اند.

  • سهم گلستان در طرح مهارت آموزی

وی در خصوص سهم استان در طرح مهارت آموزی می گوید: سهمیه استان در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی، 1951 نفر است و تاکنون 381 مهارت آموز جذب شده اند. پارسال 1207 نفر در طرح مهارت آموزی جذب شدند و تعهد استان در این حوزه به طور کامل محقق شد. این مسئول بیان می نماید: نرخ بیکاری در بهار سال جاری 11 درصد و نرخ مشارکت مالی نیز 8/ 38 درصد اعلام شده است. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان نیز 3 /13 درصد است.

  • اشتغال برای دانش آموختگان

با وجود همه این اقدامات یکی از مهم ترین دغدغه ها، مشغول به کار شدن جامعه دانش آموخته دانشگاهی است که هر سال نیز بر تعداد آنان افزوده می گردد؛ دغدغه ای که دولت کوشش کرد با طرحی به نام کارورزی آن را کنترل کند. طبق اعلام اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی گلستان در سال نخست اجرای طرح 540 نفر و در سال های دوم و سوم اجرا هر سال بیش از 4 هزار نفر به این طرح جذب شدند.

مازندرانی هدف از اجرای این طرح را جذب و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی به وسیله انتقال مهارت و تجربه و همچنین ایجاد انگیزه برای کارآفرینی و کسب و کار مطرح کرد. وی با بیان این که در این طرح محدودیت سنی اعمال شده است، اظهار می نماید: در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به ترتیب حداکثر تا 26 سال، 30 سال و 33 سال سن برای دانش آموختگان در نظر گرفته شده است که سابقه سربازی به حداکثر سن اضافه خواهد شد. این طرح ابتدا به صورت یک دوره آموزشی است و 4 تا 9 ماه طول می کشد. کارفرمایانی که علاقه مند باشند از دانش آموختگان استفاده نمایند، می توانند در سامانه کارورزی گلستان ثبت نام نمایند.

  • برپایی دوره آموزشی آمادگی شغلی

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان می گوید: سازمان فنی وحرفه ای یک دوره آموزشی آمادگی شغلی برای کارورزان برپا خواهد نمود و در مدت کارورزی هر ماه به صورت میانگین به این افراد 100 ساعت آموزش داده می گردد. سعید مازندرانی می افزاید: در این دوره کارورزان مبلغ 310 هزار تومان ماهانه به وسیله دولت دریافت می نمایند و کارفرمایان نیز به صورت توافقی می توانند مبلغی به عنوان یاری هزینه به افراد پرداخت نمایند. همچنین در طول این دوره برای کارورزان بیمه مسئولیت مدنی صادر خواهد شد. وی ادامه می دهد: پس از خاتمه دوره کارورزی، در صورتی که کارفرما و کارورز به توافق برسند و کارورز جذب گردد، قراردادی بین طرفین منعقد خواهد شد. در این صورت به مدت 2 سال کارفرما از پرداخت بیمه فرد معافیت خواهد داشت و بیمه توسط دولت پرداخت می گردد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 2493

به "ایجاد 33 هزار شغل در گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد 33 هزار شغل در گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید