الکترونیکی شدن انتخابات در ایران تا حذف چهار صفر از پول ملی

به گزارش جعبه مهر، در چهارمین مناظره روز دوم از هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، تیم های سروش رازی از استان کرمانشاه و گردون از آذربایجان غربی در قالب تیم های چهارنفره با یکدیگر به رقابت پرداختند که تیم گردون برنده این رقابت شد.

الکترونیکی شدن انتخابات در ایران تا حذف چهار صفر از پول ملی

به گزارش خبرنگاران، در چهارمین رقابت از مرحله کشوری هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، تیم سروش رازی در موضع موافق و تیم گردون در موضع مخالف بر سر گزاره (برای اخلاقی عمل کردن افراد، باید شرایط مناسب وجود داشته باشد) به گفت وگو پرداختند.

تیم سروش رازی با بیان این که اخلاق در جامعه نیازمند بستر مناسبی است و همواره تیمی که در موضع مخالف قرار گرفته است به راحتی رای می آورد، از مسابقه انصراف داد و تیم گردون برنده این رقابت شد.

اما تیم مخالف با اشاره به این که اخلاقی عمل کردن ابعاد مختلفی دارد، گفت: شرایط اجتماعی مناسب است که معلول اخلاقی عمل کردن است و اخلاق تعاریف مختلف دارد.

در ادامه مناظره، تیم تنقیح مناط از دانشگاه علم و فرهنگ در موضع موافق و تیم مادر از استان خراسان شمالی در موضع مخالف بر سر گزاره (الکترونیکی کردن فرایند انتخابات در ایران موجب شفافیت در انتخابات می شود) به گفت وگو پرداختند و تیم تنقیح مناط برنده این رقابت شد.

تیم تنقیح مناط با اشاره به این که الکترونیکی شدن انتخابات فرایندی جامع است، اعلام کرد: طبق گزارش های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، کشورهایی که فرایند الکترونیکی کردن انتخابات را انجام داده اند به قابلیت دسترسی گسترده، امکان رای دهی افراد معلول و خاص، قابلیت ممیزی، نظارت و شفافیت گسترده دست پیدا نموده اند. همچنین موانع الکترونیکی کردن باعث بی اعتمادی انسان ها می شود که مطالعات تجربی ثابت کرد، الکترونیکی کردن انتخابات به صورت عینی هم می تواند در دسترس باشد.

این تیم ادامه داد: اما راهکارهایی هم وجود دارد مثل ارائه سطوح مختلف ممیزی از رای گیری الکترونیکی، اضافه کردن الگوهای جدید و آموزش های لازم فرایند الکترونیکی انتخابات توسط نهادهای متولی به شهروندان، که می تواند از راهکارهای موثر در این بخش باشد. بنابراین می توان فهمید که الکترونیکی کردن انتخابات باعث شفافیت و نظارت بالا می شود.

عضو تیم تنقیح مناط عنوان کرد: تخلفات سنتی که در مرحله احراز هویت انجام می شد، با نیمه الکترونیکی کردن انتخابات رفع شده است و با الکترونیکی کردن انتخابات، اطلاعات به صورت مرحله ای در اختیار مردم قرار می گیرد. همچنین الکترونیکی کردن انتخابات در کشورهای توسعه یافته خیلی راحت تر است چون شفافیت وجود دارد. پس مساله الکترونیکی کردن انتخابات در کشورهای دنیا سوم و در حال توسعه، در شفافیت آن تاثیرگذار است.

این تیم در خاتمه با اشاره به این که دغدغه شورای نگهبان این است که اطلاعات دست سیستم های جاسوسی بیفتد، ادامه داد: نرم افزارهایی که برای انتخابات استفاده می شود همه در دسترس مردم است و پیچیدگی برنامه ها از حُسن آن است نه عیب آن. همچنین شفافیت یک ابزار است و امکان راستی آزمایی در این فرایند وجود دارد.

اما تیم مادر در موضع مخالف، با بیان این که در سیاست بین حاکمیت و مردم تفکیکی وجود دارد، گفت: شفافیت به شکلی است که اطلاعات حاکمیت به سمت مردم بازمی شود. البته رد صلاحیت هم بخشی از انتخابات ما است و هر چیزی که ملموس تر باشد دارای شفافیت بیشتری است. البته در تخلفات مدرن که با گستردگی بیشتری انجام می شود، فیزیک دستگاه عوض نمی شود اما برنامه آن عوض می شود و این برای مردم ملموس نیست. همچنین در تخلفات مدرن بهترین جا وقتی است که در نهاد برگزیده انتخابات قرار گرفته باشید که با هزینه بسیار کم می توان انتخابات را به نحوه دلخواه پیش برد.

این تیم ادامه داد: هیچ کارشناسی حاضر نبوده بدون پیش شرط، سالم بودن انتخابات را قبول کند. بحث الکترونیکی کردن انتخابات در همه جا خوب است اما در ایران بدون حضور ناظران بین المللی و نبود دستگاه های خوب، بسیار بد است. بنابراین الکترونیکی کردن باید از سمت حاکمیت به مردم باشد نه برعکس.

در ادامه مناظره، تیم گردون از آذربایجان غربی در موضع موافق و تیم ثامن از دانشگاه علامه طباطبایی در موضع مخالف، بر سر گزاره (حذف چهار صفر از پول ملی، سیاستی در زمینه اصلاحات پولی کشور است) به گفت وگو پرداختند و تیم گردون برنده این رقابت شد.

در ابتدا تیم موافق، از تاریخچه تمدن صفر که پیدایش آن به هند برمی شود، گفت: پیدایش صفر در هند برای عدم اطمینان قطعیت به کار برده شده است. همچنین کشورها دارای ساختار پولی مشابهی هستند و ایران برای تجارت باید ساختار خودش را با ساختار کشورهای دیگر تضمین کند. علاوه بر این، بر اساس کتاب اقتصاد کلان حذف چهار صفر از پول ملی باعث کاهش انتظارات تورمی می شود و اگر تورم بالا برود، شرایط چهار دهک پایین جامعه نامناسب می شود. بنابراین انجام تبادلات در کارها با صفر زیاد فرصت را از بین می برد.

این تیم ادامه داد: در این گزاره، قید زمان و مکان وجود ندارد و اگر با شرایط صحیح انجام بگیرد احساس کاذب به وجود نمی آورد و تغییر واحد پولی، اعتماد عمومی را افزایش می دهد. بنابراین متولی سیاست مالی، دولت است که معیشت را تنظیم می نماید و یارانه می دهد. پس حذف صفر احساس ثروتمندی به وجود نمی آورد.

این تیم در خاتمه اضافه نمود: 141 کشور در دنیا این کار را انجام داده اند که کشورهایی از جمله ترکیه، برزیل و رومانی در این زمینه بسیار پیروز بوده اند.

اما تیم ثامن از دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان تیم مخالف با بیان این که هرگونه تغییر و تحول در بسته های مالی باید همه جانبه باشد، گفت: حذف چهار صفر از پول ملی به تنهایی اقدام خوبی نیست و سیاست تلقی نمی شود. هر کشوری که این فعالیت را بدون توجه به زیرساخت های مالی انجام داده، شکست خورده است. طبق نظر لاریجانی(رییس مجلس)، حذف چهار صفر از پول ملی اثری در اقتصاد ندارد بلکه تنها اثر روانی می گذارد و احساس کاذب به وجود می آورد و تورم را افزایش می دهد.

عضو تیم مذکور با بیان این که کشورهایی که این کار را انجام داده اند، دو فعالیت دیگر نیز انجام داده اند، اعلام کرد: کنترل تورم و کاهش نقدینگی از جمله فعالیت های این کشورهاست. علاوه بر این، هزینه سنگین جایگزینی اسکناس های جدید را هم باید جدی گرفت و این سیاست در بازه کنونی قابل اجراء نیست چراکه هزینه دولت هم بیشتر می شود چون ساختارها و شرایط در کشورها متفاوت است و نمی توان کشورها را با یکدیگر مقایسه کرد.

این تیم در خاتمه اضافه نمود: سیاست اشتباه را با سیاست اشتباه تر جواب نمی دهند. بسیاری از کارشناسان هم معتقدند، حذف صفر از پول ملی بی تفاوت و بی اثر است. همچنین منظور ما از افراد ناتوان همان 40 درصد مردم بی سواد هستند که به مشکل برخواهند خورد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 4348

به "الکترونیکی شدن انتخابات در ایران تا حذف چهار صفر از پول ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الکترونیکی شدن انتخابات در ایران تا حذف چهار صفر از پول ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید