ارتباط بین خاکشیر و یبوست در طب سنتی

به گزارش جعبه مهر، از خاکشیر برای درمان بیماری ها در طب سنتی بسیار استفاده می گردد. ارتباط خاکشیر و یبوست برای درمان این بیماری مخصوصا در بچه ها مورد توجه است.

ارتباط بین خاکشیر و یبوست در طب سنتی

سال های زیادی است که از طب سنتی در درمان بیماری ها و یا تسریع فرایند بهبود آن ها استفاده می شود. خواص گیاهان دارویی بر هیچکس پوشیده نیست. خاکشیر یکی از این گیاهان است که می تواند علاج بعضی از این بیماری ها باشد. این گیاه به صورت خودرو در باغ ها و صحراها می روید و دارای برگ هایی با بریدگی زیاد و گل های زرد روشن و از خانواده شب بوها می باشد.

خاکشیرخاکشی (Flixweed) که در میان عامه مردم به اشتباه به خاکشیر معروف شده است، گیاهی است علفی یک ساله یا دوساله با ارتفاع ساقه 80 سانتی متر (و گاهی یک متر) که بر اساس منابع طب سنتی ایران، دانه های ریز و کمی کشیده خاکشی، دارای دو نوع می باشند؛ یک نوع آن کوچک تر بوده و رنگ آن مایل به قرمز است و طعم آن کمی تلخ است و دیگری عظیم تر است و رنگ آن قرمز مایل به قهوه ای می باشد.

بیماری یبوست

یبوست که نشانه آن کشیدگى شکم و انقباض روده است سرچشمه بسیاری از امراض است و نوع مزمن آن علاوه بر ناراحتی در هنگام دفع، انسان را بی حال و کسل کرده و خمیازه ایجاد می نماید. همین طور باعث بد مزه شدن دهان شده و اشتها را از بین می برد. به همین دلیل درمان آن باید جدی گرفته شود. به طور کلی افراد مبتلا به یبوست شدید باید آب فراوان، چای کمرنگ و میوه هایی مانند آلو، انگور، انجیر و گلابی بیشتر مصرف نمایند و به پیاده روی، تحرک بیشتر و فعالیت توجه داشته باشند. از خاکشیر می توان به عنوان درمان نماینده طبیعی یبوست نام برد.

خاکشیر و یبوست

خاکشیر و یبوست در طب سنتی بسیار شناخته شده است. نوشیدن شربت خاکشیر قبل از صبحانه می تواند به رفع یبوست و جوش های صورت یاری کند. مخلوط یک قاشق غذاخوری خاکشیر، نصف لیوان آب جوش و دو حبه قند یا معادل آن شکر تقریبا برای تمام مزاج ها مناسب است، به خصوص برای افرادی که شکم شان سخت کار می نماید.

نحوه مصرف خاکشیر

دانه های خاکشیر را 15 دقیقه درون آب خیس کنید سپس آب اضافی آن را خالی کنید، دانه ها را درون مقداری آب سرد و شکر حل کرده و میل کنید، می توانید بدون شکر نیز مصرف کنید.

رابطه خاکشیر و یبوست در درمان بیماری سالمندان

سالخوردگان بدنشان کم آب و خشک شده و به همین نسبت روده هایشان نیز خشک و کم آب مى شود و در نتیجه کمتر ترشح مى کند و این دلیلی براى یبوست آنان مى شود. در این مورد بهترین داروى طبیعى خاکشیر است که باید آن را کوبیده و با قند و آب جوش مخلوط کرده و بنوشند. در اینجا لعاب خاکشیر روده را تر و نرم و سطح درونى آن را لیز کرده و سبب سهولت سیر مدفوع و رفع تدریجى یبوست مى شود. با خوردن خاکشیر رنگ مدفوع اغلب سیاه مى شود.

رابطه خاکشیر و یبوست در درمان بیماری بچه ها

در بچه هاى که مبتلا به یبوست و دل درد شده و جوش هایى در بدنشان پیدا مى شود اگر روزى یک قاشق چایخورى خاکشیر را بکوبند و به همراه آب شیرین شده به آنان بنوشانند رفته رفته دل دردشان و به مراتب آن یبوست نیز رفع می شود. مادران گرامى مى توانند بدون هیچ گونه نگرانی خاکشیر را مدتى به کودک بدهند و نتیجه آن را ببینند. حتى به نوزادان نیز مى توانند خاکشیر و آب شکر را به میزان نصف قاشق چایخورى داد و نتیجه گرفت.

موارد مصرف خاکشیر در طب سنتی

  • خاکشیر از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است و التیام دهنده زخم و جراحات می باشد.
  • خاکشیر ادرار آور و تب بُر است.
  • خاکشیر برای دفع کرم مفید است و التهاب کلیه را رفع می نماید.
  • خاکشیر نقرس، حصبه، آبله، سرخک و مخملک را درمان می نماید.
  • خاکشیر صدا را باز می نماید.
  • خاکشیر برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی مناسب است.
  • اصطلاح خاکشیر و یبوست برای درمان این بیماری بسیار مشهور است.
  • خاکشیر خنک نماینده است و برای رفع گرمازدگی با آب سرد مصرف می شود.
  • بذر خاکشیر بر میزان قدرت و میل جنسی می افزاید و اشتها را باز می نماید.
  • خاکشیر برای رفع اسهال ساده بچه ها شیرخوار موثر است.
  • خاکشیر اگر با شیر تازه خورده شود بدن را نیرومند و فربه می نماید.
  • برای باز شدن رنگ چهره خاکشیر را با 2 برابر آن شکر مخلوط کنید و تا 10 روز هر روز 1 لیوان بخورید.

  • خاکشیر سنگ کلیه را دفع می نماید؛ برای دفع سنگ کلیه می توان خارشتر، خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده و صبح ناشتا خورد.

دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: setare.com
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mehrbox.ir شناسه مطلب: 7591

به "ارتباط بین خاکشیر و یبوست در طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط بین خاکشیر و یبوست در طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید